Quirkz Postat 4 december 2011 Postat 4 december 2011 Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag Citera
Andreas N Postat 4 december 2011 Postat 4 december 2011 Det är 44 gram/ dag ggr7 dagar. Men ... ibland kan avvvikelsen vara så stor att man kanske inte uppnår önskat värde på 7 dagar och får du fortsätta ett par dagar till. Man kan se det som en slags prickstapel där m,an kan se värdet dag för dag som man doserar fram till sitt mål värde. Citera
Quirkz Postat 4 december 2011 Författare Postat 4 december 2011 Köpte en doserings pump från triton finns det manual på svenska allt är inkopplat ska bara komma på hur den funkar? Citera
_Manne_ Postat 4 december 2011 Postat 4 december 2011 Försök att separat fixa till fina värden innan du drar igång ballingen som automatik.. Mät dina Ca,Mg,Kh o sen försök pricka dom värden du är ute efter , sen efter det drar du igång balling med doserpumpen.. Ballingen är ju tänkt att tillsätta daglig förbrukning inte höja/sänka drastiskt , Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Quirkz Postat 4 december 2011 Författare Postat 4 december 2011 Jo jobbar på det nu håller på att dra upp dom sakta ...Tycker manualen man fick med inte va den bästa precis Citera
heba Postat 4 december 2011 Postat 4 december 2011 Köpte en doserings pump från triton finns det manual på svenska allt är inkopplat ska bara komma på hur den funkar?Var det en sådan här http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1407 i sådant fall finns manualen på engelska här http://www.faunamarin.de/images/Manual_Balling%20Light%20Doser_eng-1.pdf Citera
Andreas N Postat 4 december 2011 Postat 4 december 2011 Tänk på att du kan dosera de där 44 grammen 2ggr/ dag vid morgon och kväll. Men jag rekomenderar dig att du kollar dina värden var dag eller iaf varannan då jag erfarar att mg värdet påverkar mkt mer än bara mg. Var noga med att du drar upp mg halten till 1300 innan du sätter igång och tillsätter CaCl2 och Natrium hydrogen karbonat (Bikarbonat) . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.