Gå till innehåll

Problem vid akvariumbyte


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Hej !

Bytte akvarium för ca: 1 vecka sedan (240 liters till 240+sump)

Planen var att köra bägge 2 samtidigt för att få en bra start .

Men kunde inte flytta akvariet ( vart ändring på plats av frugan ) så slutade med att all fisk + koraller+sten låg i hinkar.

Det nya akvariet monterades upp (skummare och akvariet rengjort ) Sten från mitt gammla akvarium 25-30kg

Fisken och stenen låg i hinkar ca:5 timmar

Vatten ca:150 liter från mitt gammla och hade även med mig lite från där jag köpte andra akvariet

När jag släppte i fisken såg jag efter några timmar att en gul kirurg fått vita prick ( garanterat stressen att vara i en stor ikea låda med cirk.pump på )

På morgonen koppla jag in 11w uvc som jag cirkulerar i sumpen .

Dagen efter kirurgen prickfri men en elddvärgkejsare fått prick .

Efter ca:5 dagar hade pricken vandrat lite bland olika fiskar men satt ca:1dag på varje fisk sedan såg dom bättre ut . Alla varit intresserade av mat

Dag 7: Dessa mätvärden

salt:1,024

temp:25

KH:7

Ph:8+

Ca:390

Mg:1280

Nitrat:Lägsta på skalan

Nitrit: 0,1 ca

fosfat:0

Dag 9 : Algexplosion på rutorna . Detta hänt under natten . Elddvärgkejsare + mandarin döda (ingen av dessa hade prick)mätvärden Alla ok (tycker dock nitrit kanske ökat minimalt) Tycker även pricken blivit lite värre på någon fisk. Sätter även in en streamer på 5000l som blåser mot ytan flyttar ned dom andra så botten hålls ren (ingen sand i )(pump från sump newjet3000 och 2 tunze på 2600 literstyck) och gör ett vattenbyte på 30liter (osmos+tropic marin salt)

Dag 10: en clown + lamarck angelfish döda (ingen av dessa hade prick)

Skulle tro att belastningen blivit för stor för en sådan här nystart ,som det tyvärr vart :(

Men finns det något jag kan göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ! Tack för svar

Får åka och handla imorgon !

Har Happy-life filter ,som jag använder till mitt sötvattenakvarium (detta ska funka till saltvatten också har jag för mig ) eller är nitrivec bättre ?

Ska jag köra tätare vattenbytten också (Gjorde iordning 50 liter osmos inatt )

Ska jag ha kvar 5000l streamern ? Är en väldig cirkulation i akvariet (vet inte om det stressar fisken ) Satte dit den för jag läste att mycket cirkulation ska vara bra mot vita prick (dåliga simmare ) . Har inte ozon. ( läste om tror det var "lasse" som körde hinkmetod " Men pratade precis med frugan och hon sa alla fiskar såg ok ut (är på jobbet ) . Så man kanske ska avvakta med den ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...