Gå till innehåll

Lämplig elvinsch till armaturen?


remne

Rekommenderade inlägg

Jag är på jakt efter en 230v elvinsch som är kompakt och billig, som skulle kunna vara lämplig till armaturen till karet.

Har sökt av standardbutiker, så som biltema, jula, classe osv. Fanns inga lämpliga 230v.

12v vinsch går lite bort, tycker det borde finnas en 230v som inte kostar en förmögenhet och är anpassad för lite mindre draglast.

Någon som kan tipsa vart en sådan finnes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad räknar du som billigt? tycker själv att denna är rätt billig, men, mja att hitta nån som är för 10-20kg är nog inte helt trivialt, till småsaker brukar man ju inte behöva en vinsch...

Andra typer av motorer finns ju som kan modifieras för det, om man vill ha mindre, men mkt billigare tror jag inte det blir... leta efter persienn-motor eller markis-motor...

Ändrat av Benighted
mer info
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skrev inget om snyggt ;) Och jag hann ju göra min första komplettering om små dyra motorer innan ditt inlägg kom Tommy men tillägget om att det heter markis/persiennmotor var lite för sent :P Man får vad man betalar för vettu :) 230V vinschar är tänkt mer för industri/garagebruk än vardagsrum ... Tror remne ska tänka om angående 12-24 volt dock :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Remne är det en önskan eller ett krav med elmotor. Om du inte hittar bra elektriska så finns ju Easy Rollers som funkar hyfsat bra.

Var det inte såna som du pajat på en kvart eller två över ditt kar Tommy? Remnes kar är ju rätt otympligt för manuellt handhavande också så jag förstår hans behov av motoriserat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, här har det hänt grejer..

Jani: Som Norberg påpekade - bilverkstad. Jag personligen skulle säkert kunna tänka mig att ha en sån där någonstans i vardagsrummet i värsta fall.. Min sambo är nog betydligt mer svårövertalad :)

Norberg: Elmotor är ett krav. Jag är helt less på att manuellt höja och sänka armaturen (om du kommer förbi på en fika någondag, så kommer du förstå mitt dilemma :-)).

Kulin: Bra tips! Ska undersöka det vidare lite. Frågan är dock om en sådan motor är tillräckligt kraftfull?

Går lite i tankarna på en stegmotor+gängstav som "drar" vajrarna via en släde. Då har man både höj och sänkbarheten, samt att armaturen kommer sitta "fast" när man inte roterar motorn. Detta innebär dock massor egendesign och bygga ihop något..Hade ju varit så skönt om man kunde hitta en färdig produkt som fixade allt.

...så mer förslag på idéer / brainstormning är välkommet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...