Gå till innehåll

PH 2000 liter


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme.

Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump?

//Marhag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du Tunze Turbelle 2002 (2400 l/h) eller Turbelle 4002 (3700 l/h), jag tror att de är bland det bästa som finns när det gäller luftkylt. Håller hur många år som helst + liten underhåll.

Sen finns det Fisheroch IKS (?), finns det några fler?

ps. Ska själv innhandla 2-4 2002er lite senare i år.

Ändrad av simon den 2003September22 kl 23:26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har oxå en serie som heter "Electronic" inte luftkylda men mycket strömsnåla och de funkar att intervallstyra. T.e.x ligger 7200/2 på mellan 500 och 2400l/h och bara 5-13w! Dessa pumpar tas dock inte in av den svenska grossisten, men de finns på tyska web-butiker. Jag står själv i valet och kvalet mellen electronic och stream. Electronicen blir lite billigare men måste beställas från tyskland....

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns fel är både IKS och Aquacares "utombordare" tillverkade av Fischer (finns som 2000 l/h och 3500 l/h). Dessa kan man varvtalsreglera (för vågsimulering och/eller tidvattensimulering) med t.ex. IKS Aquastar.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbelle 2002 är svindyr i sverige men om du går på länkar och butiker utomlands (tyskland) så sjumker priset nästan 40-50% till ca 1500:-/st,

det samma gäller fishers (IKS)pumpar vilka också är bra för övrigt fast jag har inte haft någon i bekantskapskretsen som haft det, är det någon som har erfarenhet av de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit reda på vad adapterntill multi- singlecontrollern för turbelle 2002 & 4002 heter. "Pump adapter 7094.40", för övrigt så går det nog (jag är ej 100% men 95) att köra Fishers och IKS luftkylda med adaptern också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaa turbelle pumparna funkar ju oxå med adaptern, men den kostar ju över 70euro.... Dessutom drar ju turbellen betydligt mer ström. För min del tycker jag nog electronic serien verkar mer intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste med turbelle (och andra luftkylda pumpar)är:

1. Att den inte värmer upp akvarivattnet alls.

2. Du behöver alldrig skrapa den från kalkalger + annat = i princip underhållsfri.

3. Den är mycket tyst

4. Håller hur många år som helst (har sett pumpar med över 10 år på nacken som gått kontinuerligt i princip utan underhåll i saltvatten)

Då är det klart att de är dyrare i inköp, men det får man avgöra själv. Är priset den avgörande faktorn så finns det en uppsjö av pumpar till tiondellen av priset.

Nu kan man tro att jag jobbar på Tunze, vilket tyvärinte är fallet. Tänk va mycketprylar man skulle haft dåsmiley2.gif.

En annan pump från Tunze (så klart) är ju Stream, med eller utan styrning.

Ändrad av simon den 2003September23 kl 19:15

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som om jag har"snöat in" på turbelle, självklart så är "Electronic" pumparna ett mycket prisvärd alternativ som dessutom drar lite ström så som Mattias mycket riktigt påpekat och är styrbara när det gäller effekt utan några dyra adaptrar.

Ibland så blir jag lite "blind", speciellt när jag själv ska köpa turbelle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...