Gå till innehåll

Borstmask?


Guest Nephele

Rekommenderade inlägg

Guest Nephele

Idag när jag skulle fästa en korall vid en sten såg jag plötsligt något konstigt som rörde sig genom stenen! Det var ingen vacker sak direkt, och gissningsvis 1 dm lång. Den var ljusbrun i färgen och såg väldigt "hårig" ut. Kan det ha varit en borstmask?

Är den farlig? Hur får jag bort den?

I mitt lilla akvarium (ca 80 liter)har jag massor av röda borstmaskar, hur blir jag av med dem? Finns det något som äter dem?

Har i det akvariet även sett en konstig larvliknande sak som var svart med vita "spröt-tuvor", den var några cm lång. Försökta ta kort, men kameran var så dålig så det blev väldigt suddigt. Någon som har nån gissning på vad det var och om det är farligt? Har just nu bara en snäcka i akvariet, men vill snart köpa in lite fisk när ekonomin tillåter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den rörde sig snabbt så var det med största sannolikhet ingen sjögurka.

Jag skulle gissa på en borstmask eller möjligen en "peanut-worm"... vet inte vad peanut-worm kallas på svenska?

Men de är i alla fall helt ofarliga och ser ut ungefär så här...2005-03-02_171246_20961worm.jpg

Borstmaskar räknar man väl för det mesta som ofarliga rengöringsdjur... men det finns undantag när de har gett sig på koraller och fiskar. Framför allt de större arterna kan vara farliga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Nephele

hehe, sorry, jo, när jag började läsa om borstmask verkade det mer troligt, så då ändrade jag. Ingen hade ju svarat än vad jag då kunde se

Nu har jag dock fångat den, och det måste nog vara en sjögurka. När den sträcker ut sig är den bra lång, säkert närmare 20 cm, och den har dem där "tentaklerna" vid munnen, och har piggar över typ hela kroppen. När jag fångade upp den drog den ihop sig en del och blev ganska kort och knubbig. Då jag inte vet om jag vill ha den i akvariet, så jag satte över den till karantän-akvariet tillsammans med en sten att gömma sig i/under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...