NiXoN Postat 13 januari 2012 Postat 13 januari 2012 http://www.korallen-zucht.de/en/shop/products--technology/problem-solving/4850_flatworm-stop.htmlEn ny produkt från korallenzucht som tydligen skall slå ut Acropora ätande plattmaskar, och den stora nyheten är att detta är en behandling där man doserar direkt i karet.Många av oss som hållit på länge med acron fruktar nog få saker lika mycket som ett angrepp av den aggressivare varianten av plattmask som käkar acron.Om detta är en lösning så är det en verklig lättnad även om doseringstiden är lång(rek 3 mån).Jag funderar dock på hur tillsatsen påverkar andra djur i karet, misstänker att vissa lägre djur nog kan ta stryk även om det kanske är ofarligt för koraller o fisk.//NiXoNPs. eftersom frågan garanterat kommer upp från nybörjare så hugger jag den direkt.AEFW=acropora eating flatworms, en plattmask som ger sig på acropora och endast acropora.Det är inte dom små röda plattmaskar man ser i karet utan dessa går inte o se med bara ögat på korallen då dom är nästintill genomskinliga.Det verkar finnas flera varianter, en som belastar korallerna utan att direkt döda dom och en som lämnar tydliga bitmärken efter sig och slutligen konsumerar all mjukvävnad.Dessa maskar brukar vara uppe på tapeten till o från, dom är relativt vanliga i handeln på kontinenten och det händer till o från att man hör om nån som fått in dessa kryp i karet.Förr har behandlingsalternativen varit att kassera alla acron och låta karet gå ett par månader eller mer så alla maskar svälter.Det andra alternativet har varit att behandla med karantänskar och doppa korallerna i någon form av pestdödande lösning med givna intervaller då maskarnas ägg är immuna mot gifterna.Den typen av behandling tar tid och är rätt krävande för akvaristen samt högst belastade för korallen.Man hittar även dom som förespråkar bekämpning med gyltor och andra biologiska metoder, min åsikt är att det är som att ta alvedon mot ett benbrott... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.