Gå till innehåll

Skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej alla där ute har en liten fråga som jag hoppas att någon gammal räv kan svara på.

Har i dag ett kar på 490liter +60 liter sump men ska eventuellt byta tillet 960 liters kar.

Har nu lite funderingar på vilken storlek på skummare jag ska köpa, har bestämt mig för en tunze skummare.

Tunzes 3130 men denna har ett arbetsoråde på 400-1000liter men funder väldigt skarp på att välja en lite större model som går i mellan 1000-2000liter.

Då kommer min fråga vad händer om jag tar en alldeles för kraftig skummare?????

Kommer även att köra med den nya skummaren i min nuvarande burk ett tag fram över tillsdet nya karet är färdigt...

Tack på förhand Emil.vvs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut inga problem att ha en skummare för 1000-2000 liter i ditt kar och i ett 960l blir den perfekt. Möjligen tar den lite stor plats i ditt nuvarande kar.

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar som är 80 liter plus 60 liter sump kör jag en skummare som är för akvarium upp till 800 liter. Jag har kört så i en månad och har (hittentills) bara gott att säga om att köra med överkapacitet.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!!!

Men är det ingen riska attman kan skumma bort spår ämnen i mitt nuvarande kar svar har ca 30 st sten koraller i ca 10 mjukisar

Tack på för hand!!! Emil.vvs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...