Gå till innehåll

Nanokar?


Manks

Rekommenderade inlägg

Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ;))

Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så stort akvarium som man vill från början. Ett nanokar går ju på en hanterlig summa pengar trots allt. Tycker det känns vettigare med nanokar och sen köpa ett rejält än att starta upp något som varken är stort eller litet....

Tycker ni det låter som en dum ide och att jag ska spara fram till jul och köpa stort med en gång?

Börjar dock få slut på tålamod. Jag vill ha ett kar NUUUU! smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått ett gammalt 50-litersakvarium av en bekant, så jag hade tänkt att flytta över invånarna i mitt 60-liters i det asap.

Då har jag helt plötsligt ett Juvel rekord 60 (tror jag det heter) som ska konverteras till salt.

Nu till mina små frågor för den här gången.

1. Ni som sett ett sådant, är det möjligt att slita ut det lysrör som sitter i och montera t-5 armatur i stället, eller är det ett döfött projekt så jag ska bygga en egen hood till det, och om så är fallet, vad är lämpligt material att bygga i?

Edit: Hittade den här, http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1986 Jag förstår inte riktigt var den ska monteras, är den i stället för luckan där jag matar fiskarna idag?

2. Är det någon mening med att behålla lådan som finns i nu med filter, pump och doppvärmare. Tänkte man kunde fylla filterfacket med krossad LS i stället för filtermaterialet som är där nu, men den kanske stjäl onödigt mycket plats? Jag funderade eventuellt på om man kunde modifiera den något så att jag kunde slänga in en bättre pump i den och bara ha den som "tekniklåda" i burken, men man kommer kanske inte undan 2 pumpar...

3. Har nyligen flyttat till Göteborg från malmö och undrar vad det finns för salt-butiker i/omkring göteborg. Eftersom de inte vill att man ska göra reklam här på forumet kan ni väl skicka ett PM till mig med butiker...

Hoppas ni förstår något av mitt virriga inlägg (har en lätt bakfylla) och kommer med bra synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...