Gå till innehåll

Pålitliga vattenprover


katten

Rekommenderade inlägg

Jag har läst lite recentioner om Red seas nya tester där flera verkar tycka dom är bra. Har inte provat dom men om jag ska skaffa tester så kommer det bli Red seas tester. Jag har använd deras gamla tester men har inte haft något att jämföra med då det är de enda tester jag använt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tester är färskvara och så är det även upp till utföraren hur bra resultatet blir, ett tipps är att upprepa testet några gånger så ser man hur konsekvent man är(om möjligt skaffa en referens där du vet värden).

Hursohelst så blir det lite diff på dom olika testerna, det är trots allt relativt "billiga" produkter för det mesta och man får vad man betalar för.

Red Sea verkar hyfsat bra men det är viktigt med rengöring av klyvetter/burkar man får annars felaktiga och lite konstiga resultat, lite vinsyra/osmosvatten till o från verkar lösa problemet.

Salifert funkar väldigt bra för Ca/Kh/Mg medans deras fosfatest inte är så mycket att hurra för om man går ner i värdena lite mer(tex stenkorallskar).

Elos har jag inte kört med på länge, dom lade helt klart mera på marknadsföring än på R&D/produkten så jag tyckte dom testerna hade lite väl mycket spann.

JBL brukar poppa upp på forumet när någon frågar om väldigt konstiga värden höga/låga, inget jag skulle förlita mig på...

Det finns en uppsjö av andra tillverkare och tester men i grund o botten så baserar dom sig ofta på samma metoder, frågan är mer hur bra råvaror tillverkaren köpt in.

Vissa tillverkare har bättre kvalitets tester, Tunze lägger sitt namn på tester som tillverkats av Macherey-Nagel och dom testerna är nog det närmaste vi kommer laboratoriekvalitet som amatörer(men dom kostar).

Vill man betala så kan man givetvis alltid få fram exaktare resultat men det är nog inte så intressant.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...