Gå till innehåll

Nybörjare, söker tips!


Drdaedalus

Rekommenderade inlägg

Tjenare där.

Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare?

Väldigt Tacksam för svar

/R

Ändrat av Drdaedalus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker absolut med en skummare, jag har ingen sump till mitt 170 liters akvarium tänk bara på att skummare o annan teknik tar lite plats i karet. Vilken slags skummare som skulle kunna passa är lite svårare att säga då jag inte vet några mått på akvariet i fråga men ett exempel är hydor slim skim nano ( http://drakfisken.se/skummare/1498-hydor-slim-skim-nano.html ) jag har den större versionen i mitt kar och jag tycker den är tyst och bra, däremot så kan den bli lite hög om man vill ha en torrare skummning för då höjer man skummarkoppen och har man då ett akvarium med kåpa kan det bli lite problem, jag har på blöt skummning och jag har ett lysrör som nuddar koppen men jag kan fortfarande ha kåpan.

Hydors magnet/sugproppar är ganska svaga i alla fall på den större modellen ett tips jag kan ge är att fästa en fisketråd eller nåt sånt i den övre sugproppen och sen ha tråden spänd (men inte så den drar upp skummaren) och knyta fast den på något lämpligt ställe. Då glider inte skummaren ned och då man behåller sugkopparna sitter den mot rutan. Annars kan man ha ett plaströr eller nåt sånt som stöttar den nerifrån.

Cirkulationspumpar och pumpar med svampfilter går bra att använda även i saltvatten (men jag hade inte använt begagnat då) pumpar med filterfack tror jag inte man brukar använda i saltvatten. Ljusrampen borde funka bra bara du byter till lampor som är bättre lämpade för saltvatten (beroende på k-värdet dvs färgen på ljuset).

Vad som kan behövas mer är olika tester, en doppvärmare, termometer, reflektorer om du tycker ljuset är dåligt sen kan man skaffa mer teknik o sånt om man vill men jag tror inte det behövs.

En sak som kan vara bra att besluta om innan det är försent är om man vill ha en invändig bakrund jag tycker personligen att den vita btn-slimline är väldigt snygg. Man kan också om man inte vill se all teknik gömma tekniken bakom en sådan bakgrund och då får man en invändig sump.

Det går absolut att skaffa saltvattensakvarium utan att ha haft akvarium innan, jag har aldrig haft sötvatensakvarium och kan inte skilja en guppy från en black molly och jag tycker det gått ganska bra för mig. Det absolut viktigaste är att man läser på innan annars fattar man lätt dumma beslut utan att ens veta om det, så läs på nätet och skaffa gärna lite böcker (som du såklart läser med) innan du startar akvariet man kan inte läsa för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga vad du behöver för utrustning för att komplettera karet. För att börja i vad jag tycker är rätt ände så kan vi försöka fastställa vad det är för kar och vilken utrustning det är i det.

Om det är ett clownhotell så behöver det inte kompletteras för att användas som saltvattenskar. Clownhotell är ett specifikt akvariummodell som säljs under två olika namn (JAD och BOYU) men det är samma produkt.

Volymen i ett clownhotell är 58L, Belysning, cirkulation och filter (däribland skummare) ingår och är anpassat för att kunna använda det som ett saltvattensakvarium. här är länk till tillverkarens hemsida http://www.boyuaquarium.com/En_ArticleShow.asp?ArticleID=344

Om din vän har ett 70L clownhotell som är för sötvatten så är det något som inte stämmer.

Om det är ett clownhotell så bör man ju kunna hålla clowner i det, eller hur? Då bör det vara ett saltvattensakvarium.

Clownhotellen har inte en volym på 70L, det finns dock andra kar som t.ex. Mollyhotell som ligger närmare den siffran (80L).

Så någon form av misskommunikation eller missförstånd är det rörande det här karet.

Så min rekommendation är: innan du planerar för vad du ska köpa, fastställa vad det är som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...