Gå till innehåll

Karantänskar


malmen84

Rekommenderade inlägg

Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har belysning till 100L karet så är det ju smidigt att använda det som karantän så du slipper skaffa belysning. Men jag personligen skulle hellre ha en stor sump än en stor karantän. Du behöver ju förhoppningsvis inte använda karantänen så mycket. Även lite större fiskar klarar av att vara i ett 75L kar under en kortare tid som t.ex. när de är nyköpta eller sjuka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt ska ner i karantänen, även levande sten. Fiskar kan ha sjukdomar och parasiter, koraller kan ha parasiter som sprider sig t.ex. plattmaskar, levande sten kan ha invånare som du inte vill ha t.ex. mantis räkor.

2-3 veckor tycker jag är bra om man har belysningen och cirkulationen för att få djuren att trivas, annars så länge man kan utan att djuren far illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...