Gå till innehåll

Mitt Aquael Nanoreef 30L


silhouette170

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag startade upp ett 30l kar för några veckor sen och tänkte att jag skulle starta denna tråden där jag kan både visa saker och ställa frågor angående karet.

Jag har haft sötvatten i ganska många år och även testat på salt för ett tiotal år sen som slutade i katastrof efter bara några månader...

Men nu så tänkte jag det var dags för ett nytt försök, jag har ju blivit lite äldre och tålamodet har förhoppningsvis blivit mycke bättre.

Anledningen till valet av storlek på kar beror på att vattnet jag har hemma är totalt värdelöst till salt, och det innebär att jag tar kranvatten på jobbet i Göteborg och jag får osmosvatten hos min akvariehandlare.

Så för att jag inte skall behöva bryta ryggen av mig så börjar jag smått.

Jag köpte karet och med det så köpte jag även "levande sand" och ca:3.5 kg levande sten, salt några tester, doppvärmare, och lite annan smått och gått.

Jag fick med ca: 20l vatten från handlarens kar och ytterligare 20-30l osmosvatten för att kompletera med.

Dom lämnade även med en liten skivanemon.

Nu har detta stått och dragit sig i några veckor, jag fyller på med ca:1 liter osmosvatten varannan dag och gör ett 10-15% vattenbyte i veckan och allt verkar funka kanon.

Jag har även fått två små skivor till och en "klase" vad jag tror är grön skjärnpolyp av handlaren.

Allt frodas jättebra, skivorna växer så det knakar och kalkalgerna sprider sig fint, det är fullt av rörmaskar på stenarna och jag har även hittat skal från kräftdjur.

Idag så hittade jag där emot två typer av djur i karet som verkade lite underliga. Ni får gärna hjäpa mig med vad det är???

Först så på glaset mitt emot pumpen så satt det vad som såg ut som vita små loppor, 0,5-1,5mm stora???

Och så på en av stenarna så kom det vad som så ut som 2 tusenfotingar, ca:15mm långa, "huvet" var orange, mitten var blå och baken var brun. Varje färgfält var ca:5 mm???

Är det någon som har koll på vad det kan vara?

Jag bifogar några bilder på karet där av en på en av maskarna.

Bilderna är tagna med min telefon så kvaliteten är inte den bästa men jag hoppas det duger.

post-6523-14468924532812_thumb.jpg

post-6523-14468924533014_thumb.jpg

Mvh Andreas

post-6523-14468924533212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...