Gå till innehåll

Anemon ID ??


hammar

Rekommenderade inlägg

hej hej har precis införskaffat mig en anemon, och har nu därför 2 frågor.

1. vad heter den ? killen som jag köpte den av visste inte vad den heter, bara att den är ganska ovanlig.

2. den vägrar att sätta sig, jag kan inte få den att sitta still på samma ställe mer än 4 timmar.. har stängt av cirkulationen nu bara för att den inte ska ta en tripp in i en pump eftersom att den inte åker ner på bottnen direkt efter att den hoppat ner från en sten utan svävar runt lite om cirkulationen är på.

post-1493-14468912024814_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H. Magnifica skulle jag säga. En ganska vanlig anemon... men en av de svåraste. Den behöver MYCKET LJUS och MYCKET CIRKULATION! De sitter vanligtvis högt uppe på reven... på en utskjutande position.. för max ljus och vattenrörelse. De har även höga krav på bra och stabila vattenvärden.

Om anemonen mår bra så brukar den fästa på ett par minuter... och sedan leta upp en lämplig plats. Är den stressad alternativt skadad så kan den ha svårt att fästa. Då är det en bra ide att minska ner på cirkulationen en tid. Du kan även prova att försiktigt hålla den mot lämpligt underlag. Var försiktig då de både är känsliga och har starkt gift.

Om de fäster och sedan helt släpper taget så mår den inte alls bra. Den är då stressad och försöker komma bort från det stället den befinner sig på.

Hur länge har du haft den?

Vad har du för vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hmm nu har anemonen äntligen suttit fast på samma ställe i ungefär en veckas tid.. problemet e nu att den har krupit ner under en sten o sitter i en en av sido väggarna i en grotta o vill inte komma fram.. ?! kan det vara så att den inte uppskattar att en av mina clowner har flyttat in ? eller kan det bero på att något annat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...