Gå till innehåll

Nano belysning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hallå där!

Jag hade tänkt att starta ett 40 liters kar och är lite osäker på belysningen. Jag funderar på att köra med ett T5 rör och en OSRAM 67(?) i en amatur hängandes över karet. Hur dyr är en T5 amatur? Kan en välsorterad lampförsäljare få in dessa? smiley1.gifEller finns det andra alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggen själv kostar ca. 500kr då. Sök på T5 så kan du läsa om hur man gör. Du behöver bara ett HF-don från tex. Elfa. Socklar och lite kablar.

Lycka till.smiley16.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej köp inte dom på Elfa dom drosslarna vad jag vet är en drossel för lampor som heter FH Våra akvarie rör är en typ som heter HO

Jag vet ej om de tar skada med dessa drosslar. Efter att jag läst lite mer om detta så såg jag att de ej var samma typ.

Eller är det någon annan hemma byggare som tycker jag har fel om detta så skriv så vet vi allihopa.

Akvarieudstyr.dk har extra priser just nu på T5 armaturer. Men annars så kan man få tag på aramturer etc på akvarielagunen.se webbshop.

Beställde från Tyskland själv häromdagen och Skit samma pris uppe i holmsund som i Tyskland.

Ändrad av wrang den 2003Oktober02 kl 22:12

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag aldeles förvirrad här.. Vad är det som gäller igentligen?

HO? Kan man använda dom i ett HF don då? Ifall det är någon som byggt ett sådant här så kanske det vore något att lägga till under artiklar. smiley1.gif

500 kronor vore ju kul att klarar sig undan med om man ser på de priser för färdiga amaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två typer av T5 rör High Output och High Efficiency.

De finns i samma längder men skilnaden är Watt-talen (ljusutbyte). T ex så 39 Watt röret med längd 849 mmsom ärHO utförandet finns med samm längd i "bara" 21 Watt i HE utförande.HE har mer stabilt spektrum och något jämnare gång än HO men för oss i akvariesammanhang så gäller HO så som Wrang skriver. När det gäller don så är det alltid HF-don.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C.caeo kolla din PM! Är välldigt nyfiken på hur om du nu lyckats bygga det själv.

Tack till er andra som hjälpt mig att reda ut det här en aning. Det finns inga andra alternativ?

Mvh [CJH]

*Tidigare Carl*

Ändrad av [CJH] den 2003Oktober03 kl 15:20

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt och djupt är akvariet? Om det är 40 liter så kan det bli lite "tight" att få en t5-armatur att passa.

T5-rör (standardrör) är från 54,9 cm, (24W i HighOutput) om man inte kör t5 i cirkelrör (minsta diametern 230mm) men jag vet inteom det finns rätt färg att få tag i på cirkellrrör.

Du kan alltid titta under nanodelen i forumet, där finns det en del mindre konventionella lösningar att studera. Kanske något som passar just din burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...