Gå till innehåll

Passar dessa ihop?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Funderar på att uppgradera mig från ett nano på 75 liter till ett större ca 400 liter. Jag undrar nu om jag kan ha en Pomacanthus imperator och en Acanthurus achilles i samma kar. Kanske man tillochmed kan sätta i en dvärgkejsar eller en kirurg till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att uppgradera mig från ett nano på 75 liter till ett större ca 400 liter. Jag undrar nu om jag kan ha en Pomacanthus imperator och en Acanthurus achilles i samma kar. Kanske man tillochmed kan sätta i en dvärgkejsar eller en kirurg till

det ska inte vara problem! MEN du bör nog sätta i annan kirurg före din Achilles, eller iallafall inte samma kroppsform på fisken, mina gula rörde inte mina nya paletter men min ex Rostratus pga lika kroppsform. men men det e väl olika där med vad det gäller fisk till fisk! vill bara säga också att det var inte de lättaste fiskarna du hadde i åtanke , men go for it!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råder dig att fundera både en och två gånger innan du köper Achilles-kirurgen. Det är en SVÅR fisk.

Imperator är väl inte den lättaste den heller, men den är fullt möjlig iaf.

Båda är dock lite tveksamt om de skulle komma till sin rätt i ett 400 liters...

Dvärgkejsare och Zebrosoma-kirurg är bra alternativ om du vill satsa på säkrare kort..

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stopp stopp stoppp!!! Ingen av dessa fiskar ska ha ett 400L kar. Achillesen ska minst ha ett 2 meters långt kar då den är en aktiv simmare som inte är revbunden och trivs med stora simytor. Imperatorn blir rätt så stor och jag tycker att 400L är djurplågeri dessutom så kommer den att bli stressad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kar som jag fundera på att bygga har måtten 190x45x45= 385liter

Skulle vilja ha ett 200x50x50= 500liter men vet inte om golvet håller.

Skulle en Achilles kirurg fungera i ett av dessa karen.

Bara leta upp var bjälkarna går i golvet o placera bänken så att den vilar på dom, då lär inte golvet svikta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Tycker att storleksrekomendationerna på karen för de flesta arter är alldeles för små. En kirurg som kan bli 25cm ska väl inte ha ett sketet 200L kar!! Detta är min personliga åsikt

Håller med man kanske borde uppdatera informationen lite? Men det är inte speciellt många som får sina kirurger 25cm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många som lyckas att hålla en Acanthurus achilles tills den blir 25cm.så det där med akvariestorleken för en achilles känns ej så viktig.

Att ha en Acanthurus achilles är både svårt och den är inte särskilt snäll mot sina med invånare om de befinner sig i sammma storlek.

Föresten så tycker jag inte att den är så himla vacker,då finns det ju andra trevligare/finnare kirurger att tillgå.Men smaken är som baken.... och tur är väll det.

/Bruce.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många som lyckas att hålla en Acanthurus achilles tills den blir 25cm.så det där med akvariestorleken för en achilles känns ej så viktig.

/Bruce.

Herrejisses inte viktig. Du låter inte speciellt seriös när du utalar dig på detta sätt. Man kan tro att du skulle kunna ha en imperator i ett nano. Klart att en sådan fisk som älskar att simma behöver ett så långt kar som möjligt. Det är bra mycket lättare att klara en sådan i ett större kar där den inte stressas ihjäl. Ju större kar man har mer lugnare och mindre aggressivare fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fisk i ett litet kar blir förmodligen inte så lång, den anpassar sig, men det kan fortfarande vara djurplågeri... Personligen så köper jag inte fisk om jag är tveksam till om den kommer få tillräckligt livsrum.

(inte meningen att trampa någon på tårna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...