Gå till innehåll

Vilken skummare????


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

smiley5.gifHar köpt ett 950l Akvarium

har haft sötvaten i 15år inga störe problem. Nu sak jag gå på salt men vet ej vilken skummare eller hur mycket ljus man ska ha. i akvaret är det borrat 2st hål i botten skivan(troligtvis bio filter) ska man ha detta eller.

Gärna taksam för tips vad för saker jag behöver.Läser alla böker jag kommer över. och lettar fakta på nätet. sedan hör man av andra 1st över driven skummare & bra ljus sedan är det bara att köra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymmt, lägg på en 150-180 kilo levande sten, hoppas golvet håller:)

Gå in och kolla på länksammlingar över tillverkare så kan du ju titta lite på olika skummare och få lite fakta även. Själv har jag en Aqua Medic Turboflotor SL, har inte testat den ännu så jag vet inte hur den bra eller dålig den är.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gifTack för tipset. har funderat på skaffa levade sten i den mängden sedan ta några sniglar 3st fiskar till början för se hur det går.

behöver man utnyttja hålen i botten glassen eller man ska plugga dom???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är rätt ny på det här, men vad jag har förstått så har de flesta en sump, och då är det ju alldeles utmärkt med ett färdig borrat akvarium. Själv har jag delat av en bit av akvariet där jag har pumpar och annat fult.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>metcrue skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Är rätt ny på det här, men vad jag har förstått så har de flesta en sump, och då är det ju alldeles utmärkt med ett färdig borrat akvarium. Själv har jag delat av en bit av akvariet där jag har pumpar och annat fult.</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

varför inte köpa en ytavriningsbox? eller ännu bättre gör en själv vet ja. då kan du ha en sump med alla fula detalger. plus att man kan ju ha mer saker i huvud akvariet

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan med fördel använda hålen i botten om de är tillräckligt stora. Sitter de i ett hörn kan du skärma av den delen av akvariet så får du en naturlig ytavrinning dit. Sedan är det bara att koppla det till en sump om du har plats för det. Jag tror att det finns ett antal personer på det här forumet som kan visa hur de har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Kpt Peter skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>

varför inte köpa en ytavriningsbox? eller ännu bättre gör en själv vet ja. då kan du ha en sump med alla fula detalger. plus att man kan ju ha mer saker i huvud akvariet</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Är lite skraj av mig, så jag vill hällst ha allt vatten i akvariet. Sedan så räcker 140*60*60, som huvud delen blir, för mig. Har även ett fack med osmos vatten i akvariet.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...