Gå till innehåll

Viken kraft i pumparna??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har ett 950l kar hur mycket kraft ska man ha till ett sådat. har 2st inne pumar i ett 600l kar som jag använde till ciklider kan man använda dessa pumpar (jag kan ejköra med båda nu anväder en som jag har strypt)

Eller det blir Selbers(tippen) med dessa och inskafa nya. har planer på att starta litta lång samt seda utöka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minimum för cirkulation bvrukar sägas vara 10 ggr akvariets volym i timmen. Jag har 35 ggr och det är inga problem. De pumparna du har kan du förmodligen använda, men det äe aldrig säkert att dom tål saltvatten. Om det finns filter på dom så skall dom tas bort.

MVH

Magnus

PS köp en bok, det är den bästa invetseringen.,DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan man se om pumparna klarar salt vatten. vad ska man ha för skydd att pumparna ej sugger in saker??

Jag har inskafat litte böker ska jag rätta mig efter dom så låter det MYCKET jobbit eller har jag fåt fel bok. de man har prattat med säger att saltvaten jobbit om man har rätt pumpar & skummare +ljus (är van vid att odla diskus) dom sa klarar jag de så var saltvaten enklara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv diskus i växtakvarium och måste nog säga att det finns mycket inom saltvatten som är mycket enklare. Men sen finns det också djur som är omöjliga eller nästintill. Dessa säljs i Svenska butiker, så det är bra att läsa på innan varje inköp. Jag tror inte att du kan se på en poump om den klarar salt, det är nog bara att prova sig fram. Om du kör all cirkulationen genom sumpen så kommer den inte att suga in saker. Den tar ju vatten från ytan. Om du vill ha ytterligare cirkulation så är det bara att bygga av plastgaller eller något. Hur gjorde du för att saker inte skulle sugas in i de två pumparna i ciklidkaret?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för pumpar du har??

Innerfilter!?

Själv har jag kört både Eheim, Aquabee, Powerhead mm utan att dom tagit skada på karet/djuren.

Cirkulationen i karet bör ligga på minst 10ggr/h av vatten volymen. Själv på mitt 470Liters har jag ca17000L/h

Ändrad av wrang den 2003Oktober08 kl 09:34

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 1st Eheims stösta inner filet. då kan jag bra ta bort vaden och använda 1st vad behålare(tom)som skydd. den andra jad har är 1st Powerhed 1500 tror jag den heter med den får jag hitta på något skydd till.

TACK för att du säger att salt vatten är änklare än diskus då ska jag också klara det.(har varit mycket narvös men så är det väll alltid fösta gångensom med allt annat hmmmm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten är svårare än sötvatten rent allmänt. Men eftersom det finns massor av olika svårighetsgrader inom respektive så blir det svårt att generalisera. Vad jag menar är att mitt växtkar med diskus är klart svårare än ett saltvattenskar med mjukkoraller och frökenfiskar. Så småningom så kommer du att vilja prova svårare koraller och fiskar, då kan du hamna hur högt som helst i svårighetsgrad. Men börja lugnt och lär dig mycket så skall du se att saltvattensakvaristiken har så mycket att ge.

MVH

magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är viktigt att anpassa vattenflödet efter vad man har för djur i akvariet så fundera på vad som du kommer att ha däri och utgå ifrån det!

jag har akvarier med kraftig strömning och sånna som bara omsätter 4-5 gånger volymen i timmen. Alla fungerar för de ändamål de är tänkta. Så att hänga upp sig på en hög genomströmmnings mängd ska du inte göra enligt min mening! men en siffra på 10 ggr som de tidigare sagt är bra att utgå ifrån!

Lycka till

Tommy

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...