Gå till innehåll

Saltvattensguiden förr o nu.


salar

Rekommenderade inlägg

Nån som vet om svärd, Jonas roman mfl fortfarande håller på med salt? Crille (en av dom till och från färgstarka typerna) till exempel har vad jag vet inte nåt igång..

Ett annat tecken på att man blir gammal

man är medlem i många föreningar av gammal vana men hobbyn slutade man med för läänge sedan

det betyder att många föreningar har lite medlemmar som inget gör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalitén på fiskarna är mycket bättre nu än förr. Skulle inte bli förvånad om överlevnadsstatistiken på fisk har ökat med flera hundra, ja kanske 1000%. Beror säkert till stor del på duktigare affärsinnehavare, akvarister och kunskapen i stort. När jag var ung fanns det inte ens några koraller att köpa. Anemoner, cylinderroser och rörmaskar kunde man hitta om man letade på rätt ställe. Inte ens levande sten kunde man få tag i, man fick nöja sig med faxesten, som i och för sig är väldigt fin att titta på, men även den lite svår att få tag i.

Vissa saker var bättre för. Då kunde man köpa vita mygglarver i den lokala butiken. Förvarades (till familjens förfäran) i ett glas vatten i kylskåpet. Fiskarna blev som tokiga när de fick dem. Gregern nämnde Igloo. Jag saknar fortfarande den två-pinnade Igloo Cola, den där billiga goda glassen som man aldrig ledsnade på.

Kvalitén på SG har ökat också. Inte minst nu när siten snurrar på en ny server tack vare idogt arbete av Tekniker teamet, fantastiskt bra jobbat:woooow:

Men det är inte bara teknik som gör SG till vad det är, det är i första hand alla forummedlemmars kunskapstörst som gör att databasen dagligen fylls med ny information, tillgänglig för alla med samma intresse. Håll uppe den goda tonen i alla diskussioner, det tjänar vi alla på, både på kort och lång sikt.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvalitén på fiskarna är mycket bättre nu än förr. Skulle inte bli förvånad om överlevnadsstatistiken på fisk har ökat med flera hundra, ja kanske 1000%. Beror säkert till stor del på duktigare affärsinnehavare, akvarister och kunskapen i stort. När jag var ung fanns det inte ens några koraller att köpa. Anemoner, cylinderroser och rörmaskar kunde man hitta om man letade på rätt ställe. Inte ens levande sten kunde man få tag i, man fick nöja sig med faxesten, som i och för sig är väldigt fin att titta på, men även den lite svår att få tag i.

Vissa saker var bättre för. Då kunde man köpa vita mygglarver i den lokala butiken. Förvarades (till familjens förfäran) i ett glas vatten i kylskåpet. Fiskarna blev som tokiga när de fick dem. Gregern nämnde Igloo. Jag saknar fortfarande den två-pinnade Igloo Cola, den där billiga goda glassen som man aldrig ledsnade på.

Kvalitén på SG har ökat också. Inte minst nu när siten snurrar på en ny server tack vare idogt arbete av Tekniker teamet, fantastiskt bra jobbat:woooow:

Men det är inte bara teknik som gör SG till vad det är, det är i första hand alla forummedlemmars kunskapstörst som gör att databasen dagligen fylls med ny information, tillgänglig för alla med samma intresse. Håll uppe den goda tonen i alla diskussioner, det tjänar vi alla på, både på kort och lång sikt.:)

Du har rätt i det mesta

men att kvaliten är 1000% bättre tvivlar jag på

då som nu är dödsfall ganska små visst långa sändningar i tid får man ett visst spill

men i medel oftast bara någon enstaka

den stora förändringen är nog att många kunder håller liv i djuren vilket är bra

största förändringen är alla dessa duktiga akvarister som odlar o byter eller säljer överskottet -thank you

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1000% var säkert att ta i.:smiley9: Visst är vi akvarister betydligt duktigare och bättre pålästa idag än förr, men det gäller även handlare också. De är viktiga kunskapsspridare som kan ge handfasta råd över disk, inte minst till alla nya hobby utövare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...