Gå till innehåll

Cirkulation


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag är i planeringsfasen av mitt 310 liters akvarium och undrar lite om cirkulationen. Om jaghar attvälja på följande pumpstorlekar (har alltså inte köpt några ännu): 1000/2000/3000l/h, hur bör jag då inreda. Ska jag använda en pump á 3000, eller tex. 2 pumpar á 2000, ska jag köra intervall, behövs det en pump till att endast cirkulera vattenytan (tex. 1000), kom med förslag.

Pumparna är av märket Aqua Bee, är det ett bra val?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sök aquabee på detta forumet. Det har varit livliga diskussioner om dom pumparna. Har för mig att dom inte håller vad dom lovar. Annars så tycker jag nog att du skall ha minst två stycken pumpar. En pump i varje hörn. 2 st 3000 liters är deffinitivt inte för mycket. Det är vad jag har i mitt 80 liters. Om du köper bra pumpar så kan du ju då köpa till intervallstyrning med tiden. Tro mig, förr eller senare så börjar du att fundera på det. Då är det bra att ha ett par pumpar som fixar det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Bee är helt okej pumpar. Du får mycket pump för pengarna. Det finns helt klart bättre pumpar, men då får man betala en hel del mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat bland gammla inlägg, och hittar inte de diskussioner som du nämner Tropfrog.

Vad är det som är negativt med Aqua Bee? håller dom inte lovad cirkulation eller är livslängden kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två st 2000L/h Aqua Bee (18W) för cirkulation och mekanisk filtrering i mitt 375L (bruttovolym) saltvattensakvarium. Pumparna vibrerar en del, så man får tänka sig för på vilket sätt man placerar dem i akvariet för att undvika att vibrationerna fortplantar sig.

Jag har även en 3000L/h Aqua Bee (45W) som jag använder tillfälligt när jag blåser rent levande stenen ungefär en gång i månaden. Denna pump vibrerar betydligt mer än 2000L/h pumparna och har högre strömförbrukning, så den rekommenderar jag inte att ha i akvariet för vanlig cirkulation, såvida man inte använder den för att lyfta upp vatten från en sump och därför behöver den extra kraften.

Ändrad av Aqua_Max den 2003September24 kl 11:28

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad rekommenderar ni för andra märken? Är ute efter cirkulation på 2000 samt 3000. Vill ha invändiga pumpar som är tysta och inte tar för stor plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att de nya Tunze Turbelle Stream är de bästa på marknaden för cirkulation i akvariet, om man inte har djur som riskerar att sugas in. (Jag har en anemon, så jag vågar inte ta den risken.) Eftersom Tunze Turbelle Stream inte har något filter bör man dock kombinera dem med en annan pump som har mekaniskt filter, för att filtrera bort det material som virvlas omkring.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu vill ha mekaniska filter deet rådeer väll delade meningar om det som alt annat inom saltvatten.

Jag har det inte och tycker det funkar bra endå.

Lägger littevadd i sumpen när jag gör rent eftersom det kommer upp lite mer skit då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumplastpatronerna på pumparna rengör jag 1-2 ggr i veckan. Förutom att jag har patronerna som skydd för att anemonen och andra djur inte ska kunna sugas in i pumparna vill jag även att vattnet i akvariumet ska vara rent (bl.a. underlättar det fotografering) samt att jag vill bli av med överflödiga näringsämnen ur akvariet (för att begränsa tillväxten av otrevliga alger) och inte ha "skräp" liggandes under och bland levande stenen i akvariet. När jag blåser stenarna använder jag en tunzeklocka med tunzelinda på 3000L/h pumpen för snabbt få bort även finkornigt material som virvlat upp.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna förklara det där med att blåsa stenarna, och tunzeklocka.

Vad jag förstår så spolar du stenarna med en tunzepump på 3000L/H ? Eller? Men vad menar du med klocka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså jag fattar inte hur ni kan ha pumpar på 2000l/h och till och med 3000L/h i era kar jag kör med ett powerhead 802 och ett litet filter på 300l/h

I mitt 222liters

Min 802 har jag blivit tvungen att strypa ner till 1200L/h normalt 1500L/h för annars flyger mina skivanemoner och alla polyper nästan av stenarna har ändå riktakt pumphuvudet upp mot ytan bara för att cirkulationen inte skall bli för stark.

Verkar nästan som dom pumparna ni snackar om verkar vara bluffpumpar dom skall ju teoretiskt sett pumpa det dubbla mot min då hade fan stenarna flögit runt ochså nästan hade ju defenitivt inte gått att ha några mjuka koraller.

Vill annars rekomendera powerhead pumparna för dom är tysta och håller vad dom låvar och har bra livslängd och det fins reservdelar om olyckan skulle vara framme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller i pumpen och för omkring den i akvariet och riktar utblåset så det blåser in i skrymslen och håligheter i och mellan stenarna. När tillräckligt virvlat upp sätter jag fast pumpen ett tag tills vattnet börjat klarna igen, så fortsätter jag blåsandet, eller rengör filterlindan samt skumplastpatronerna vid behov. Det är en Aqua Bee pump jag använder, inte tunze. Jag har en kort bit grov silikonslang som adapter för att det enkelt ska passa att koppla ihop pumphuvudet med tunzeklockan som är en grön genomskinlig kåpa. Tunze filterlindan viras runt silröret som sitter i centrum av kåpan.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Mcoist skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Alltså jag fattar inte hur ni kan ha pumpar på 2000l/h och till och med 3000L/h i era kar... ...då hade fan stenarna flögit runt ochså nästan hade ju defenitivt inte gått att ha några mjuka koraller.</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>När man placerar pumparna ser man till att försöka få omtumling av vattnet. Jag har sett ett ca 200 litersakvarium med mjukkoraller, kolonianemoner, skivanemoner etc som trivdes bra med ca fyra pumpar på vardera ca 2-4 kubik i timmen. Det handlar dock om att rikta pumparna på lämpligt sätt. Man försöker skapa krockande vattenmassor och mjuka föränderliga virvlar och om man har råd även gärna styra pumparna med någon sorts vågsimulator.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mcoist du har aldels för lite pumpar i ditt kar du ska pumpa minst 2500-3000 liter i ett 222kar om du riktar pumparna mot fram rutan så delas strömen upp och vidare i karet.

dina skivanemoner kommer se lite ledsna ut i början men dom vänjer sig.

Jag ska sätta i en ny pump på 6500 liter i timmen plus en på 1000 liter i timmen från sumpen.

Mitt kar är på 375l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ändrat pumparna till fullt tryck nu och det spelar ingen roll hur jag rktarpumparna för detär hela havet stormar hur jag än gör verkar inte vara nått i akvariet som uppskattar detta men jag skall låta det gå en stund och se vad som händer.

Jag skall byta upp mig till 375 snart men tängte då bara innan köra med en 802 ´a till en från vardera håll.

Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har 1 aquabee pump på 1000l/h och den irriterar mig som ..... Har den fäst med sugproparna men pumpen lossnar hela tiden från glaset, så nu kör jag utan den.

I mitt 375l kör jag med tunze stream 6006, pumpar 6000l/h samt 3 andra pumpar på vardera 1200l/h, ganska mycket cirkulation så jag funderar på att ta bort 2 1200l/h pumpar, mina mjukkoraller vinglar ganska rejält fram och tillbaka:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte vara det lättaste det här med val av pumpar, men Tunze verkar ju vara bäst hittils (men jag tycker att 6000l/h är för häftigt till mitt akvarium).

Är det någon som kör med Eheim, vore trevligt och höra er uppfattning. Hade själv Eheim ytterfilter till mitt sötvatten och där hittade jag inget att klaga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni kollade mitt tidigare inlägg så trtor jag nog att jag vinner "stormtävlingen" trots allt. Jag har 3000 liter i timmen i mitt 80 liters kar. Dessa ligger i sumpen och skall enligt tillverkaren pumpa 3000+2000. När jag skriver 3000 liter i timmen så menar jag att jag mätt upp det på rätt höjd så detta rör sig om verklig cirkulation och inte enligt tillverkarens (oftast väl optimistiska) specifikationer. Det ända problemet som jag ser är att det är standard vid nya fiskinköp att fiskarna hamnar i avrinningsfickan ett par gånger innan dom "lär" sig.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om att vattnet skall ha kontakt med levande stenen så mycket som möjligt. Levande stenen har ingen/mycket liten funktion som biologiskt filter om man inte cirkulerart vattnet. Inget vatten får stå stilla någon stans i karet, det kan man uppnå genom att planera riktningarna och eventuellt kompletera vid "döda pumkter" med småpumpar eller genom att flåsa på så att döda punkter blir en omöjlighet. Sen har du det med ytrörelsen, ju mer ytcirkulation desto stabilare ph över dygnet. Övriga organismer i karet är förvånansvärt anpassningsbara. Läs om blåskorallen här på guiden så ser du att den skall stå i lugn cirkulation. Min ser inte ut att lida i stark, tvärtom, den växer som ogräs. Hittentills har jag inte hittat några nackdelar med kraftig cirkulation som överväger fördelarna.

MVH

Magnus

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...