Gå till innehåll

DIY Vattenpåfyllare


kromos

Rekommenderade inlägg

Går i tankarna att testa att bygga en egen vattenpåfyllare och har inte så stor kunskap i bagaget,

men har ungefär funderat ut hur jag kommer att ha det.

Genom att slänga upp skiss och lite bilder här tänker jag mig att jag kommer få reda på om

det funkar att göra såhär...

Iallafall ser kretsen ut som sådan:

post-4580-14468925385772_thumb.jpg

För att bygga denna har jag skaffat:

5st lampor alá biltema (2st röda 1st grön 1st orange)

1st relä Claes Olson (36-1983)

1st transformator 2000mA Kjell & Co (44298)

4st Nivåströmbrytare (36036)

+ kabel

Vad tror ni? Är vi nått på spåren?

post-4580-14468925386443_thumb.jpg

post-4580-14468925385921_thumb.jpg

post-4580-14468925386105_thumb.jpg

post-4580-1446892538627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att grön lampa lyser när "systemet är online", orange lampa lyser när pumpen fyller på osmosvatten i sumpen,

röd lampa 1 lyser när vattennivån är för hög i sumpen och röd lampa 2 lyser när osmosvattnet är för lågt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du driva för pump med det nätagget? Annars får du garanterat ihop en fyllare av det där, jag la till en brytare för att fylla manuellt också på min, kan vara bra att ha ibland.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de gör det vet jag faktiskt inte, gick bara in på biltema och tog några 12v lampor med lagom storlek på..

Står inget på dem förutom 12v så det är lite besvärligt att lista ut, det och hur mycket ström de tar

men transformator ger ju 2000mA och det borde väl räcka till fyra brytare, relä och 4 små lampor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Har väl gått sådär :/ meningen är väl att jag ska ta tag i karet, min pepparmintsräka har blivit lite väl hungrig och börjat tugga i sig fel grejer, bänken har börjat svälla i träet, fått tillbaka lite dinoalger. Så allt har väl blivit lagt på is tills jag får ork, blivit far för några månader sen och det hjälpte väl inte mig att få mer tid och ork över, men det var en lite. "fragg" som var efterlängtad och välkommen.

Men tanken är väl att jag ska börja ta tag i allt nu i vår/sommar.

Även köpt några arduino osv och tänkte mig bygga en akvariedator men det får väl en egen tråd sen vad det lider :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har experimenterat lite med neodymmagnet, men inte lyckats med något tillfredsställande resultat. Lite skeptisk till sugproppar här, ifall de släpper så är det inte så bra.

Ett alternativ är att bygga en ställning av glas som man ställer i, då kan man ha nivågivarna lite varstans i sumpen och måste inte vara i närheten av sumpens glasväggar.

Nice att köra med magnetventil. Slippa helt att fylla själv, denna variant jag tittat på måste jag själv fylla på någon gång då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det vanliga glödlampor klarar dom växelspänning men är det dioder vill de ha likspänning... Även reläet är nog för likspänning om du inte valt ett för just växelspänning. Men det löser du enklast genom att sätta dit en likriktarbrygga efter trafon. så har du likström. Är trafon på 2A räcker det länge och väl för detta :-) tänk bara på att sätta dit säkring före och efter trafon på max 2A. mest som skydd mot kortslutning...

Det enklaste sättet enligt mig är att montera nivåbrytarna i tex. 12-16mm pvc-rör, då kan man fästa röret ovanför karet och låta det sticka ner till den nivån man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett litet kar på kanske 30 liter som jag matar med RO vatten genom en magnetventil, det karet står ovanför resten av sump och storkaret så att det rinner ner själv i sumpen via en solenoidventil. En magnetventil behöver ett mottryck för att kunna stänga men en solenoidventil eller "pinch"ventil behöver inte det utan klarar självtrycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...