Gå till innehåll

Äntligen start av 80L Molly


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen börjat starta upp mitt första salt kar.

I den så kallade inbyggda sumpen i karet har jag. Kalksten 1,5kg biobollar ca 45 och makaroner ca 1kg. och 2 st pumpar på 1700l/h st som har totalt 3 utblåsningar.

En sak jag redan har märkt är ju att biobollarna flyter och några sticker upp gör det något eller ska man försöka trycka ner dom på något sätt?

Nu är vatten och salt i. Har även köpt filterstarter ska jag börja hälla i det nu eller ska jag vänta med det tills LS kommer i karet om några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu efter 3 dagar så köpte jag lite LS. Fick med en lite friliftare som jag tror är någon sorts eremit. Hur länge bör akvariet stå nu innan man kan slänga i lite fler eremiter och sniglar. Eller kan man köpa in det redan nu?

Jag har haft igång ljuset idag för första gången och det hade ja på ca 1h. Hur länge ska man snåla med ljuset innan man kan börja ha på det ett par timmar om dagen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag köpt mer LS och är uppe i 6-7kg ungefär. Köpte även 5 st sniglar. Det var mycket alger på den första stenen jag köpte men dom jag köpte nu är det nästan inga på. Hur lång tid tar det ungefär innan brunalgerna brukar kommer komma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en glasros, men är ingen expert.

Har sådana med på några stenar jag köpt men ska kanyl mata dom snart.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Ok. hur gör man då och vad ska man mata dom med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biobollar är väl inte så bra att ha i eller ?

Varför skulle det inte vara bra att ha biobollar? Det är en extra yta där bakterier kan växa och bidrar till att ammonia bryts ner till nitrit som kan brytas ner till nitrat som i sin tur kan brytas ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju som sagt ny på det här med saltvatten. Och nu gick jag igenom alla mina gamla akvarie grejer och hittade ett uv filter på 24w med en pump på 450L/h och en syrepump. Är det något jag borde installera i mitt mollyhotell eller ska det ner i källaren igen? Hittade även ett pumphuvud på 1600L/h men har ju redan 2 gånger 1700L/h så antar det räker med cirkulation eller är det bra o ha mer?? Väldigt tacksam gör bra svar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...