Gå till innehåll

Grön krabba, mithrax? (hopas!)


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

post-5077-1446892540365_thumb.jpg

Jag ber om ursäkt för de värdelösa bilderna, men jag hade bara mobilen att tillgå vid fototillfället. Hursomhelst så ska det vara en grön spindelkrabba (Majidae sp.), men det säger mig inte så mycket. Ville veta med exakt för att kunna läsa på om det vore nåt att stoppa ner i akvariet, eller om den ska förivsas till sumpen där den borde kunna göra en hel del nytta. Krabban upplevs mer grönaktig i verkligheten.

Förhoppningen vore att det skulle vara en smaragdkrabba. Många bilder jag hittar på smaragdkrabbor liknar denna (de bilder av smaragdkrabbor som inte är helt renpolerade), med den skillnaden att denna har mindre klor.

Kan Mithrax tappa klor och sen växa ut nya?

post-5077-14468925403051_thumb.jpg

post-5077-14468925403224_thumb.jpg

post-5077-14468925403497_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser då inte ut som någon mithrax jag någonsin sett, men det är definitivt en intressant krabba även om det är nåt jag aldrig skulle ha i mitt kar ;)

Kollar man på klorna så får man oftast lite tipps om vad det är för typ av filur, vassa nypor brukar indikera rovdjur medan plattor längst ute betyder växtätande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är nog lite långsökt, om man tittar lite på dom vanliga karaktärsdragen som används för ID så ser man alldeles för stora skillnader mellan det du har och en mithrax.

Börja med formen på rostum, din har en spetsig nos medans en mithrax har en mer rundad form.

Din krabba har spetsiga och smala klor, mithrax har tjocka klor med typiska herbivora klämmor/plattor längst ute.

Din krabba är helt "hårig" medans mithrax har en ren ryggplplåt som är typiskt blank/grön.

Jag skulle nog inte säga att det är en "snäll" krabba utan något som kommer förr eller senare o ställa till med besvär.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett litet test med den. Den fick gå tillsammans med en sten med massa jobbiga alger som är ren lögn att lyckas få bort annars. Tre dagar senare var det inte ett spår kvar av algerna!

Den går nu på prövotid i karet! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...