Gå till innehåll

Kalkalger


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Skulle vilja höra era bästa tipps på hur man får kalkalger att växa!

Och hur snart efter uppstart de satte i gång att växa!

Tycker attde kalkalger som kommer i min tank är ganska mörka.

Nästan blod färgade! Visserligen ganska snyggt!

__________________

Mvh. Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså jag har ju köpt begagnad sten och alla utom 2 var täckta av kalgalger...nu försvinner en del för att anpassa sig till ljuset men den av de 2 otäckta som jag vill ha kalgalger på är utsatt för en massiv invasion av dem. Detta började väl när jag lade i den senaste stenen,typ en månad sedan...då var karet 2 månader redan.

Men gud...då är ju mitt kar redan 3 månader om 3 dagar! Jösses vad tiden går fort när man har kul =)

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har varit alg frriiii i 4veckor nu och tycker det är dags att ge dessa vackra kalkalger en extra skjus! Det enda jag harsättet jag har läst om var i Fossåoch då stod det att mycket Co2 och Ca (kalcium) var de´n rätta medecinen. Men om man inte har den möjligheten att till föra Co2 så hur kan man då skynda på prosesen lite? Eller sitter jag här och mins fel!?! Var i så fall vänlig och rätta mig!

Jo nu har min tank också varit i gång i nästan 4 månader (3½). Och det känns jätte bra!

__________________

Mvh. Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högt Kh och Ca lågt Po4 stark cirkulation uppskattar de också. Jag brukar skrapa loss lite kalkalger och rikta en pump mot stället jag skrapat av på och de ger en extra sjuss =) Nu har jag nästa tvärtom problem. De växer och förbrukar Ca och Kh utav abara den =/

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan tillföra CO2 i pyttesmå mängder med en hemmasnickrad anläggning. Jäst, socker, ljummet vatten, 2 PET flaskor, lite lufslang, lite akvariesilikon (el dyl). Pris, 50SEK max.

/Krister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...