Gå till innehåll

MARIN FILT & BIOPORON


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Johannes kör ju med detta i sitt filtertorn å verkar vara ett bra filter.

Är det några andra som kör med filtermediet MARIN FILT & BIOPORON i sitt dropptorn och kan säga sin synpunkt på detta!?

Det hela kommer från Preis

/C

Ändrad av wrang den 2003Oktober08 kl 06:32

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag är mycket nöjd. Från början hade jag golfbolls-stora bitar av LS i tornet (ca 20 kg). Men efter viss övertalning av Peter Karlsson (när vi disskuterade mina algproblem) så testade jag detta och för första gången sedan jag satte upp karet märkte jag en kraftig tillbakagång av bla trådalger. Bioporonet är alltså extremt porösa kulor i storleken 15-20mm, av detta har jag 10 liter. På toppen sedan har jag 5 liter lerbaserad Marinfilt som sakta ska vittra bort och fungerar som mat/näring åt nitrifikationsbakterierna i Bioporonet. Man tar en halv burk M-filt till varje burk Bioporon. Efter 1,5-2 år ska det vara dags att lägga på ett nytt lager Marinfilt. Nu gick jag ju och fick vattenläckage så sumpen är idag tagen ur bruk medans detta åtgärdas, så ,mina erfarenheter av detta är inte särkilt lång. Nu när sumpen ska tas i drift igen tänker jag dubbla mängden Bioporon och Marinfilt eftersom tornet bara är halvfullt. Som jag har förstått det så ska Marinfilt även fungera likadant på toppen i ett droppfilter med LS.

Ändrad av Johannes den 2003Oktober07 kl 22:46

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte på Bioporon på Googleå hittade lite fakta dock på Tyska så jag över satte detta med hjälp av Babelfish.

Så här blev det:

<DIV lang=en style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px">Biologically active trickling filters for all Rieselfilter systems and bio filters. Bioporon trickling filters are extremely light and porous filter balls with large surface. Diameter 12-15 mm. The relatively smooth surface texture does not permit Verschlammung of the filter. Thus a service life for many years is ensured. In addition the plankton freely floating in the water is not damaged. Newly equipped Riesel or bio filter needs about 14 days with light trimming, in order to become biologically effective. Fully loadable Riesel or bio filters is only after 2-3 months. In order to shorten the facility time substantially, we offer trickling filters also animated on * (on request).

* Bioporon animated trickling filters are gehaeltert and fully loadable at least 3 months in feeding tanks with nitrification bacteria. With sea water dissolving of the sea salt must take place at least 6-8 hours before the employment from Bioporon animated trickling filters and be adapted the temperature. (with questions, you take up contact please with us.) </DIV>

<DIV lang=en style="PADDING-RIGHT: 10px; PADDING-LEFT: 10px; PADDING-BOTTOM: 10px; PADDING-TOP: 10px"> http://home.t-online.de/home/schuette-meeresaquaristik/biop2 9pr.htm</DIV>

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...