Gå till innehåll

Belysning....


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har skaffat mig en lampa.. En av dom bästa sa killen,, men jag vet inte..

Köpte en Giesemann.. (billigt) Med en lampa i.. Antingen tror jag att det är en 13000 k lampa i, eller en på 10000k. kan kolla lite senare..Mitt akvarm är ett hörnakvarium.. Ganska högt.. Rampen är snygg och hänger i taket..

Köpte tre koraller för ett tag sedan.. Men dom vill inte "blomma upp" som i affären.. Och min gamla, sten med en massa små polyper, vill inte titta fram.. (när jag hade det förut i ett gammalt akvarium, så var den jätte levande) Och där hade jag bara ett blått rör+dagsljus..

Så jag tänkte att jag köper ett blått rör till detta.. Men det hjälper inte.

Vad gör jag för fel? enligt killen jag köpte lampan av, sa att han har bara haft lapan, och inte nått lysrör... och det funkade för honom..

Jag är ett stort frågetecken just nu...smiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vande du in karet vid mh sakta? Vad hade du för ljus innan. Det vanligaste felet när mh inte ger önskad effekt är att man har fläskat på för mycket meddetsamma.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan har varie med från starten... Men jag hade ett mindre akvarium förut.. och i det, så hade jag bara lysrör.. ett blått och ett dagslus..

Så jag flyttade över min sten och min sten med en massa små stjärn polyper, mendom vill inte titta fram..

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste vänja in korallerna vid den starkare belysningen, du börjar med 2 timmar och sen ökar med20-30 min tex per dag tills du når den tiden som du önskar.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. men nu då, när det har gått tre-fyra veckor, med denna belysningen? Så kan jag väl inte börja vänja dom, eller?

Jag har köpt tre koraller.. men dom vill heller inte slå ut..?

Ska man vänja in alla ny-inköpta med? smiley5.gif

Fattar lite trögt i bland.. smiley14.gif

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna du har kanske kommer från djupare vatten och behöver kanske endast svag belysning.

Mvh Beppe

__________________

450 liters kar med sump på ca 100 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps är att du läser på innan, den där korallen är en av de absolut svåraste. Man har inte hittat knepet än riktigt för att få den att trivas. De flesta gonioporor tynar sakta bort smiley19.gif Personligen tycker jag att man ska försöka undvika dom, tråkigt att slita på reven i onödan.

Lät lite hårt kanske, vill inte vara "surgubbe" men jag tycker det här är viktiga frågor. vi måste ha den etiska aspekten i bakhuvet hela tiden inom den här hobbyn!

Ändrad av Björn den 2003Oktober10 kl 00:05

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik:Lampan har varie med från starten... Men jag hade ett mindre akvarium förut

Henrik:Ok.. men nu då, när det har gått tre-fyra veckor, med denna belysningen

Du kanske inte bara ska hänga upp dig på ljuset heller. Uppfattade jag dig rätt (det är kanske jag som är trögfattad)att du för tre-fyra veckor sedan bytte upp dig från ett litet kar till ett mycket större?? Då har du väl en massa nyblandat vatten också eller?? Liksom en nystart men en del "gammalt" vatten?

Andra aspekter som kan påverka: Ganska högt kar säger du....Hur högt (vattendjup)? Effekt på lampan 150W,250W,400W ?? Hör högt ovanför vattenytan hänger lampan ?? Det är liksom stor skillnad om du har 150W en meter ovanför ytan eller om du har 400W 15 cm ovanför ytan. Lite mer info hade varit bra om nån ska kunna hjälpa dig.

Ändrad av Johannes den 2003Oktober10 kl 01:50

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet hade stått och gottat sig i tre månader.. med levande sten i.. Och ja, jag använde mitt gamla vatten till det nya akvariet.. Akvariet är ett hörnakvarium.. Det är 75 cm högt.. Lampan har jag hängt 28 cm ovanför vattenytan.. Lampan är på 150 w, och är på 10000k. Tack Johannes för din hjälp!smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Bjørn siger, så er det en goniopora, og dette er en meget svær koral. Det har ingenting med lyset at gøre, at dom ikke slår sig ud.

Jeg har selv samme koral, her står den fint endnu. Men en annen goniopora, som jeg også hadde er tyvar død nu.

Du kan se et billede af min her:

goniopora

Ändrad av KimA den 2003Oktober11 kl 04:19

__________________

Mvh

Kim Andersen

Akvariet , om mit eget akvariet samt tekniske nyheder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttat diskussionen ang koraller/djur som anses omöjliga till ett eget ämne (Akvariet > övrigt > Omöjliga koraller och djur), iom att detta är lite "offtopic" i detta ämnesområde, och jag anser det vara värt att visa diskussionen och att föra den vidare.

Ändrad av Zacke den 2003Oktober13 kl 23:37

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...