Gå till innehåll

Angående min clownfisk!


elvir

Rekommenderade inlägg

Jag förstår inte vad han håller på med, jag har 2 clowner i ett 60l kar, samt en turbo snigel och 2 koraller.

en anemon och en knapp korall.

Den ena clownen har blivit helt galen den senaste timman.

en video på det:

http://imageshack.us/photo/my-images/694/qpot.mp4/

Verkar som om han ser en "till Clown" i spegelbilden och blir helt galen.

Det jag kunde få med på videon är lite seegt eftersom när jag går nära med kameran så blir han rädd.. och slutar upp men sen så fick jag han.

Ursäkta för kamera vinkeln filmat från iphone.

Gjorde delvattenbyte igår 10%

salthalt: 1.0024

Nitrit: 0,1 mättes igår

Förstår inte varför han gör så, han blir helt vild

verkar vara nått fel på videon, men har går upp och ner för rutan flera gånger..jättesnabbt

Jag flyttade riktiningen på pumpen dessutom vid vatten bytet. och han verkar vilja simma imot strömmen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte se videon (har mac så kanske därför) men jag tror inte det är något ovanligt beteende hos clowner. De är ganska aggressiva och vaktar sitt område från andra fiskar och den ser troligtvis spegelbilden som en inkräktande fisk (de brukar ge upp efter ett tag och sluta fred med spegelbilden). Har noterat att mina med gillar att simma mot strömmen, mina till o med bor vid en pump.

Clownerna, speciellt den dominanta och i de flesta fall lite större (beroende på sort) honan kan till och med attackera dig när du håller på i akvariet och det kan nypa till ganska rejält ibland.

Min hona har för tillfället utsett mig till fiende nr 1 så när jag sitter och tittar på akvariet brukar hon attackera rutan där jag är närmast.

Så den verkar helt normal enligt vad du skrivit i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta videon fungerar inte riktigt, Min nemo är lika virrig idag som igår, hoppas att han slutar snart.

En fråga till?

Köpte en knapp korall här om dan, 4 dar sedan.

I butiken var alla knappar öppna men hos mig är den bara 80 % öppen, det är så att alla knappar öppnar sig men inte sammtidigt? vad kan det bero på?

är det valigt men denna typ av korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att säga vad som kan vara fel på knapparna när man inte vet vad du har för vattenvärden, hur lång tid det gått sen du tillsatte något annat i akvariet och hur mycket förändringar det varit på kort tid, hur korallen acklimatiserades (koraller behöver långsam acklimatisering).

Vissa sorter är tjurigare än andra vid flytt, vet ju inte vad det är för sort i fråga...

Om jag förstår rätt har alla knappar öppnat sig men vid olika tider det är nog ganska normalt då knapparna inte behöver reagera samtidigt på allt (säg t.ex. att clownerna är där och stör knapparna bara just de knappar som störs drar ihop sig).

Har du läst på om knappar? annars kan det vara bra att få veta att de innehåller ett gift och att man inte bör röra vid dem https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7937-Varning-Zoanthids-are-they-toxic&highlight=giftig

För att få svar snabbare på frågor kan det vara bättre att skapa en ny frågetråd än att ställa frågan efter en annan, eller att försöka söka i gamla trådar SGs sökfunktion är riktigt bra (utom att man kan märka att det gått flera timmar för att man sökt vidare på något intressant).

Förhoppningsvis anpassar sig knapparna snart, du har ju inte haft dem så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har läst på om knapp korallen, därför köpte jag "arm handskar" så att jag kan pilla i karet. jag startade karet 6 veckor sen, satte i 2 clowner efter 4 veckor och en turbo snigel, sen så veckan därefter 2 koraller.

varav en knapp korall och en "anemon kopia" som de sa i akvarie affärn.

jag märker att var dag som går så öppnar sig knapparna mer och mer. så det börjar bli bättre.

tack för alla tips och hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...