Gå till innehåll

Planeringstråd, Benny´s 200 liter.


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Hallå

Tänkte skaffa mig ett större kar med sump. Så jag kan köra med UV-C, fosfatfilter osv.

Karet ska vara på 200l med måtten b80xd60xh45. Vill inte ha så högt kar för jag vill kunna nå ner på botten, för jag är ganska kort i rocken.

En sump på 96L (b60xd40xh40), designad för den MCE600 skummaren jag redan har.

Har inte funderat så mycket på hur karet ska vara byggt med ytavrinnging, stag och sådant. Ska börja med att bygga bänken.

Projekt bänk

Måtten på bänken ska vara b80xd60xh65. Tänkte bygga stommen med väggregel 45x45, med 25mm MDF skiva som karet ska stå på. Ska ställa stommen på fyra klossar och på mitten en regel tvärs över. I framkant tänkte jag göra någon typ av ram av ett lager väggreglar och montera skjutdörrar. Har ej funderat på hur jag ska käl ramen, men bakstycket blir nog en plywood skiva.

Har kladdat ner en liten ritning på stommen med Paint, hur jag hade tänkt mig.

post-5224-14468925776296_thumb.png

Nu till en funderingarna,räcker det med 45x45 väggregel. Vadtycker ni som har byggt bänkar tidigare. Ska man förborra innan man drar iträskruvarna i regeln och ska ha lim i mellan.

Kom gärna med synpunkter och tips, om jag ska lägga tilleller ta bort reglar.

Planerar att dra igång bygget när jag har semester i slutetav Juni.

Mvh \\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Godkväll

Nu har jag börjat mitt bygge.

post-5224-14468925812632_thumb.jpg

Byggs av:

- 22mm MDF skiva

- 45x70 väggregel

- 5,0x70mm träskruv

Har förborrat med en 2,5mm borr, lagt på en limsträng och försänkt skruvarna. Har satt skruvarna med 20cm mellanrum. Har lämnat öppning på 20cm, baktill för enomförningen.

Mvh \\Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...