Gå till innehåll

Lysrörs-fråga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Ska köpa nya lysrör på måndag och undrar vilket lysrör som har högsta kelvin styrkan. Innan har jag använt Sylvania coralstar, som är på 10000K. Finns det något lysrör som är på t.ex 20000K? Sedan undrar jag om det går att köpa actinic-rör i vanlig lampaffär eller om jag ska köpa det från en akvarieaffär.

Tack på förhand!

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det högsta värdet jag sett är 18000K, dock så tyckte inte jag att det verkligen var 18000, snarare 10000K+.

Detta rör var ett Aqua-Glo.

Actinic har iaf inte jag sett i vanlig affär, lättast e nog att få tag på det i akvarieaffär.

Ändrad av Zacke den 2003Oktober11 kl 23:47

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har verkligen vart till stor hjälp ikväll Zacke =)

Jag ska kolla runt lite om jag hittar detta rör, låter intressant iaf.

Angående actinicrör, ska nog köpa det i samma akvarieaffärer som jag köpte actinic sist =)

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer jag är till hjälp desto större chans att nån annan hjälper mig när jag behöver det =)

Det kan vara rätt stor skillnad i färgen på olika märken, så be att få kika på röret "in action" om du letar efter en speciell färg.

Jag har 2 st actinic, ett arcadia marine blue actinic och ett blue moon (märke?), arcadia röret är betydligt mer lila än blue moon röret, men jag gissar på att man inte ser detta om de inte sitter bredvid varandra som mina gör.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller verkligen med zacke, be att få se rören in action!

i exemplet med 2 olika 10000k kan de skilja väldigt mycket i färg. Jag vet, jag har själv gått på en nitlott i det fallet.

Har efter att ha synat ett antal olika rör bl.a. powerglo 18'k och coralife 10'k bestämt mig vad jag ska köra.

Men det är helt upp till tycke och smak!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram L67 Blått, är ett väldigt blått rör, jag har själv detta rör och det är ett väldigt fint blått ljus i det, vet ej kelvin men skulle gissa på iallafall 20,000k. Vet inte om det är ett actinic rör, jag tror inte det men det blå ljuset från detta rör är väldigt snyggt.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osram 67 e aqtanicrör.

Kör själv med dessa å är jätte nöjd. Det är ett blåareljus tycker jag mot vad man sett på de andra märkerna.

På bilden nedan så är mitt högra rör tänt.

wrang_Akvariet__natt200.jpg

Större bild

8_Akvariet__natt400.jpg

Osram 67 kan man köpa i en vanlig lampaffär. Kolla med dom så kan de ta hem. Mitt heter Osram Dulux L 24watt/67 men då är det sådana där "skrivbordslampa" rör och inte ett vanligt lysrör

WT_dulux-l.jpg

Ändrad av wrang den 2003Oktober12 kl 10:53

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang, ditt blåa ljus är riktigt snyggt. Så om jag har förstått detta rätt använder du dig av en skrivbordsarmatur och inte en lysramp? Har du någon bild på själva armaturen?

Cliffan, vilket lysrör tycker du personligen är snyggast och vilket använder du nu?

Jag skulle gärna vilja prova blue moon, såg att en affär här i Sthlm hade använt det i vanlig sötvatten och det såg väldigt tufft ut. Den blåa färgen var väldigt stark och fin. Hittade för övrigt en rätt bra sida om lysrör, http://www.aquatile.be/materiel/materiel.htm det står på franska men man förstår ganska väl ändå. Där står det lite om olika lysrör och kelvin på de flesta.

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fastnade för coralifes 10000k, tyckte att det blev snyggast. Själv sökte jag efter det rör som gav det vitaste ljuset, och av de jag provade så var det snyggast. Men att smaken är olika har jag märkt, en handlare tyckte bäst om power-glo's 18000k medan en annan tyckte bäst om coralife 10000k, (utan att försöka sälja speciellt det de tyckte var bra, fick dra det ur dem) Dock har ingen försökt påverka mig att välja ett visst märke osv.

Belysning är och förblir en djungel! smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kollat runt lite och har hittat ett rör som verkar mycket intressant, Coralife 20000k. På http://www.petmeister.com/item1010.htm finns det lite fakta om den. Vet någon var i Stockholm man kan beställa in detta rör? Har även kollat upp Aqua-glo som verkar vara betydligt vanligare, eventuellt köper jag det om jag inte hittar Coralife.

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Melina, stirra inte dig blind på det där med Kelvingrader. Det bästa är att kolla runt i affärer och selysrören "live", har sett många lysrör med höga kelvintal (inga namn nämnda) som hade en konstig färg i mina ögon. "kelvin-kriget" som jag kallar det påminner inte så lite om Watt-kriget man hade förr på musikutrustning, (kommer ni ihåg det?) dvs ju fler Watt desto bättre vilket inte är samma som kvalitet på ljudet.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st Aqua-medic 24W/67, verkar vara en kopia av Wrangs Osram. Fast säkert dubbelt så dyrasmiley7.gif

Dom ger ett otroligt snyggt blåljus!

foto_img.gif

Wrang, tror du att det är exakt likadana? Tänkte på framtida inköp.

__________________

Nybörjare på 450l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid tänkt att ju högre kelvingrader man har desto starkare ljus får man. Men du har rätt Simon, själva färgen på ljuset tycker jag är mycket viktigare än kelvin. Ska tänka på det när jag köper ljusrör smiley1.gif

Johannes, blue moon är ett actinic-rör som har en jätteblå färg. Vissa tycker inte om den medan andra eftersträver att få så blått som möjligt. Själv tycker jag att den har en väldigt snygg färg. Jag vet att Akvarieleasing i Sthlm säljer den, har nog inte sett den i fler affärer.

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kelvin har inte ett dugg med ljusstryrka att göra.

Detta mäts i lumen, candela eller lux.

Kelvin anger färgtemperatur, tex så har vanliga lysrör och lampor ca 2500K för att det ger ett behagligt ljus i bostäder och kontor, detta ljus är gult.

Solen har ett värde runt 5200K.

Det ljus vi vill ha i akvarium skall simulera att vi befinner os på ett rev på säg 5-10 meters djup, på detta djup ha vattnet filtrerat bort stora mängder av det röda och gröna i solljuset och därför är haven blåa till färgen.

Ju högre kelvinvärde desto vitare -> blåare färg på ljuset, men sedan skiljer det sig mellan olika tillverkare, men kelvin är ett riktvärde iaf.

Sedan finns även färgkurvor att studera som anger hur mycket av olika färgspektra som röret ger ifrån sig, mängden färg i olika nyanser mäts med nm, nu e jag på hal is men jag har för mig detta står för nano meter.

Ändrad av Zacke den 2003Oktober17 kl 15:35

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade alldrig för avsigt att säga att kelvinskalan betyder någonting annat än färg, vad jag menade var att man i allmänhet tenderar att välja allt som har högre nummer. T ex ljuskäller. Annars så är det så som Zacke skriver:

Lumen, candela, lux = ljusutbyte eller styrkan på ljuset (beroende på hur och var man mäter)

Watt = förbrukning (obs endast ljuskällan exkl drosslar mm)

Kelvingrader = färg(ett sorts mellanvärde) på ljuset

MVh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj va dum jag känner mig. Hela tiden har jag trott att kelvin var ljusstyrkan när det inte ens var i närheten. Tack för att ni hjälpte till, nu har man lärt sig nåt nytt. Ska kolla efter ett lysrör med fin färg denna gång och inte kelvingrader smiley1.gif

__________________

Mvh Melina

400 liter + 250 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt Zackesmiley1.gif, jag syftade inte heller på något utan bara ville förstärka din klargöring av "djungeln"smiley5.gif. (kanske onödigt när man ser det i efterhand).

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...