Gå till innehåll

Lila alger.


Spectra

Rekommenderade inlägg

Hej. det var ett tag sedan nu jag var här inne.

Men för någon vecka sedan så började det komma fram lila alger.

Dem lägger sig som en matta på allt och överallt. på glaset, på stenarna och på min sandbotten.

De kan bli rätt tjocka och på vissa ställen så e dem som trådar.

SKa fsöka skicka upp en bild här.

Hur kan jag få bort dessa?

Jag har kollat mitt Phosphat (PO4) och det gav utslag så jag var hos Triton i täby och köpte mig "Ultra Phos" från fauna Marin,

Stoppade i 39G som jag räknade ut att behöva första två veckorna och sedan lägga i 60G.

Jag har haft det i nu sedan i söndags, alltså 4dgr. och har inte sett det minsta minskning av algerna. Tar det lång tid innan det märks ngn skillnad?

Jag testade och bytte ca 30% av vattnet igår för att försöka suga ur det värsta av dem och fick ur en hel del. Men redan en dag efter idag så ser jag att dem börjar ta igen sig och föröka sig igen.

Okej här kommer lite bilder.

Bilderna är för en ngn vecka sedan och innan jag tömde ur det mesta igår så var det ca 3ggr så mycket som på bilden.. Täckte i stortsett 90% av alla levande sten.

Jättte tacksam för svar.

NEHE!!!!!!!!!!!

Fortfarande samma fel när man fsöker ladda upp en bild.

[B]Fatal error:[/B] 
[LIST]
[*]Kunde inte skapa mapp i filsystemet för din bifogade fil.
[/LIST]
Unable to proceed with save while $errors array is not empty in class [B]vB_DataManager_AttachmentFiledata[/B] in [B][path]/includes/class_dm.php[/B] on line [B]849[/B]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEj.. .Tack för svaren.

Cirkulation har jag gott om redan..

Sög ur så mycket jag kunde men fick tyvärr inte bort så mycket

Så jag sökte och hittade en ganska logisk metod. Mörkläggning.

Jag totalsvartade hela akvariet med 2 stora svarta filtar och väntade i 2½ dag.

BORTA!

Ialf 99.9%

Jag ser fortfarande lite längs ena sidan på en sten så det värsta är väll att det kommer tillbaka nu endå.

mn vi får se. all koraller och fiskar verkarha klarat mörkläggningen fint och blev riktigt glada när ljuset sattes på och lite frozen mysis kom i.

Men det vore bra om det fanns ngn mirakel kur.. kanske ta ur alla fiskar och mjukisar och sedan i med senapsgas;) eller ngt för att få bort dem permanent..

menmen.. tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tog ungefär 18timmar så var det tillbaka. :) LOL

inte alls lika mycket men ge det 12timmar till så ska vi nog se.

EFTERLYSES: Senapsgas, köpes billigt...... ;)

Nemen hur skjutton ska man få bort detta. Kan jag öka mängden "Phos" fast det igentligen är ungefär 6dgr kvar tills jag ska stoppa i 35G till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några produkter för detta, men om du vill köra "Nuke" lösningen så är det ultralife red slime remover som gäller-

Har inte gett negativa effekter hos mig på varken koraller eller fisk...

Du bör dock åtgärda orsaken till strulet eller ha nån plan, som det nämns innan så är det ofta ett problem med balansen mellan fosfat nitrat.

Cyano är ofta ett problem då man kör kolkälla och driver ner nitraten till botten så prova inte nåt sånt under tiden.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...