Gå till innehåll

Snart dags för mitt första saltkar


xlnz

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig.

Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor.

Första frågan:

Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren.

Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan.

1. Hydor Slim Skim Nano

2. Hydor Slim Skim

3. Tunze reefpack 250 (släpps i höst)

Mina krav är att skummaren är tyst, ser inte för jävlig ut i karet och fungerar bra. Jag såg att Slim Skim nano passar upp till 140l akvarium. Jag tror inte att jag får ner mera än kanske 115-125l vatten i akvariumet med sten osv. Tror ni detta fungerar? Den tar ju lite mindre plats trots allt, något som jag inte har allt för mycket av i kuben.

Det som talar för tunze reefpack 250 är väl möjligheten att köra exempelvis Rowa Phos, Purigen, kol osv i ytvattensfiltret, vilket jag inte kan göra med Hydor skummaren. Förutom det vet jag inte mera än det som skrivits om nya Tunze 9004 skummaren. Jag förstår inte riktigt konceptet med "flash-skimming".

Min andra fråga är angående salt:

Jag har tittat på lite olika salter, men det jag tror att jag kommer köra på är Tropic-Marine Bio Active salt.

Vad tror ni om detta salt?

Om jag förstått saken rätt så ska detta salt användas med tillsammans med osmos vatten, så ett sådant system behöver jag också.

Sista frågan:

Jag har inte original belysningen till karet, utan jag har en 70w metallhalogen nu. Nog borde väl denna fungera som första belysning? Tänkte bygga en led-ramp när jag har råd och tid.

Vad tror ni om detta? Kommer 70w metallhalogenen räcka till kuben? Jag kommer börja med enklare koraller, inga stenkoraller till att börja med i alla fall.

Tack för eventuella svar.

/Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare är lite knepigt, i regel så brukar tillverkarna vara rätt optimistiska i sin bedömning med några undantag...

Jag skulle nog välja o ta i lite mer än nåt som precis skall klara av den mängden vatten jag har, själv kör jag i regel dubbel kapacitet på skummaren.

En gissning är att om du vill ställa lite krav så kan det nog vara en ide o titta på Tunzen.

Bio-Active saltet innehåller vad jag minns lite kolkälla varpå man skall blanda det och använda relativt snart efter att det är upplöst.

Det är absolut inget fel på de saltet men det vanliga TM saltet fungerar det med.

Osmos är en billig försäkring hursomhelst, det är nåt jag tycker du skall ha oavsett vilket salt du väljer.

Om du kör kranvatten så kommer du o fylla på med näringsämnen och metaller varje gång du fyller på färskvatten för att kompensera för avdunstning.

Görs det några jobb på vattenledningen innan du tar vatten så kan detta ställa till en heldel för ditt kar, en osmos motverkar dessa problem.

Belysningen är en liten smaksak, kör du enkla koraller så räcker nog 70w rätt långt men det kommer nog att bli rätt tråkigt.

Om du inte vill börja med ett stort projekt så kan du lägga till dioder för att ge halogenen lite hjälp, då skulle jag köra "royal blue" blått och "uv"400-420nm.

Hur har du tänkt lösa vattenflödet&tillsatserna?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Jag tror faktiskt att jag väntar till september och köper tunzes nya Reefpack 250. Då borde jag vara på säkra sidan med det. Jag tänkte starta upp karet utan skummare och installera den när jag fått tag på den nya Tunze skummaren. Det borde väl inte vara några konstigheter tycker jag. Verkar finnas många som kör helt skummarlöst med framgång.

Jag läste lite mera idag, tror faktiskt att jag kommer köra på det vanliga TM Pro saltet. Jag börjar där och ser hur det tar sig.

Tanken är att köpa en begagnad osmosanläggning här via forumet, får se vad som finns tillgängligt när det är dags. Jag har märkt av svängningarna i vattnet från kranen ibland när jag bytt vatten i mitt större sötvattensakvarium också, så ett mindre delikat system som detta saltkar kommer jag definitivt köra osmos i.

Jag tror att jag börjar med min 70w MH, tanken är nog att bygga en led-belysning från aquastyleonline när jag har råd med det. Men det får komma i ett senare läge. Jag vill starta upp karet först och se hur det löser sig. Jag förstår att jag inte kommer få fram alla färger hos vissa koraller med bara en metallhalogen.

Jag har en Koralia 1 som fungerar bra och är tyst, så jag tror att jag kanske kompletterar med en Koralia 2 till det, men det kanske är för klent? Jag vill gärna få ett bra flöde i akvariet så jag får upp så mycket som möjligt från botten till skummaren. Tips på lämpligt flöde till mitt akvarium?

Tillsatser vet jag inte riktigt vad jag behöver ännu, så här får ni gärna berätta för mig vilka tillsatser som är "nödvändiga". Vet inte heller hur jag ska göra med vattenbyten ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köpa en begagnad osmos är minst sagt att köpa grisen i säcken, du vet inte hur mycket är kört igenom den och hur den blivit behandlad varpå den kan hålla länge eller dö direkt.

Det finns en annonsör som har hyggliga priser och lite snabbare osmosfilter, skulle rekommendera att du väljer en sån istället(man tröttnar fort på den normala versionen som säljs i sverige)

Dom blåa dioderna är inte bara till för färg utan det är den delen av spektrumet korallerna är vana att utnyttja då den är effektivast på att tränga ner i vattnet.

Rött/vitt ljus faller bort i vattnet rätt tidigt och det är nåt jag tycker sötvattensfolk brukar ha svårt att ändra på;)

Det vita ljuset får även karen att se lite platta och döda ut...

Jag har en koralia 1 och den har ett trevligt o brett flöde men den är otroligt klen, skulle nog föreslå att du räknar med en omsättning på 30-70 ggr volymen i timmen(mjukisar lågt flöde, högre omsättning för LPS och högsta för SPS).

Flödet är bland det viktigare i karen och där kan det vara en ide o lägga ner lite energi på o fundera hur man löser det hela...

Personligen så skulle jag satsa på en tunze 6095 om jag skulle köra sps, den kan regleras i hastighet och så kan den köra olika program om man kopplar styrning till den(detta gangnar korallerna).

Fördelen är att denna pump skulle även fungera för framtida kar om du vill expandera och den är tyst(om ljud inte stör dig så kolla på Vortech).

När det kommer till tillförsel av spårämnen/salter så föreslår jag att du läser på om Balling-metoden(dvs inte en tillverkare utan en kemisk metod).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag ska se hur jag gör med osmosen då. Jag behöver ju inte en så snabb osmosanläggning då karet bara är på 140 liter. Kanske klarar mig med en billigare variant till att börja med. Fast jag ska surfa runt lite och undersöka mina alternativ.

Jag förstår att akvariet kan få ett platt utseende med vitt ljus. Jag tycker att saltvattensakvarium på youtube också ser mycket vackrare ut med blåare ljus. Jag ska se hur ljuset blir med den belysning jag har, finns några extra lampor till armaturen som skall ha 14000K färgtemp, det borde ge ett ok ljus att börja med antar jag? Kanske inte det roligaste, men OK.

Angående flödet så får jag nog tänka om i sådana fall. Jag skall se om jag köper någon ordentlig streamer, jag börjar troligtvis med lättare mjukisar då detta trots allt är mitt första saltvattensakvarium. Då kanske jag klarar mig med en lite större streamer och sedan Koralia 1 som komplement någonstans där det behövs. Att den är tyst är nästan ett krav. :)

Jag har läst på lite innan angående Balling-metoden, jag har inte riktigt förstått allt vad den innefattar ännu, förutom att den är bra. Går det istället kanske att köra med någon "allt-i-ett" vätska som innehåller de viktigaste tillsatserna, som jag kan dosera dagligen eller så. Kanske något som Fauna Marin Ultra organic??

Jag tänkte försöka hålla det på en enklare nivå till att börja med och sedan förhoppningsvis avancera när jag känner att det behövs för att få ett vackrare akvarium. Jag är lite orolig för att köra all-out direkt, då det lätt blir överväldigande då tycker jag, som kommer från sötvattensakvaristiken :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14K Brukar vara hyfsat bra som Mh temp, det ger ett rätt krispt vitt ljus utan att gå så mycket in på det blåa.

Allt i ett lösningar funkar för vissa men jag ser dom lite som optimistblandningar...

Om du får någon typ av obalans(händer garanterat förr eller senare) så kan du inte justera/balansera med en allt i ett lösning.

Ifall ekonomin är viktig så är nog balling ditt bästa val, dom färdigtblandade flaskorna kan vara några hundra procent dyrare för motsvarande mängd innehåll/effekt.

Balling innehåller det viktigaste och man kan välja att lägga till extra spårämnen om man vill(Trace/Organic etc).

Ultra organic är i princip allt utom grundkomponenterna som finns i Balling ;)

Eftersom du har tid innan uppstart så är det ett hett tipps o läsa på om kemi för dummies, finns under artiklar och är väldigt enkel.

Jag förstår att du inte vill köra fullt ut direkt, det jag tycker att du då skall ta i beräkning är flexibiliteten och priset på det du köper.

Säg att totalkostnaden för ett antal prylar blir 4000;- köper du dom mer avancerade grejerna som klarar lite mer kan totalen bli 5000;-

Frågan är då vad det skulle sedan kosta dig att uppdatera från dom billigare prylarna om du vill gå vidare, troligtvis så är det mer än 1000;-.

Detta är dock helt upp till dig men jag tänkte att det kan vara bra o uppmärksamma dig om att set lönar sig o läsa på innan man handlar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...