Gå till innehåll

lite funderingar


datilido

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar.

Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon

Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar:

Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck

nån skummare

fluval 305 ytterfilter

eventuellt nån streampump

Dela gärna med er av synpunkter och råd

mvh jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En led belysning med 50 lampor på 3w totalt är inte att rekommendera. De ledlampor man använder till saltvatten ligger på ca 3w per enskild led.

Någon skummare är bra...

De flesta använder inte ytterfilter i saltvatten av olika anledningar.

Du bör ha en eller fler streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den LED belysningen jag tror du menar är till för att vara månljus på natten så den är troligen väldigt svag.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/jad-ledbelysning-vit-40-cm-p-9726?osCsid=1971f64d05f48f76b364d00963e5c6c0 /// http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9727?osCsid=1971f64d05f48f76b364d00963e5c6c0

Det är dom du menar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En led belysning med 50 lampor på 3w totalt är inte att rekommendera. De ledlampor man använder till saltvatten ligger på ca 3w per enskild led.

Någon skummare är bra...

De flesta använder inte ytterfilter i saltvatten av olika anledningar.

Du bör ha en eller fler streamers.

Jag menade 3w per enskild led, blev lite fel där

Okej, påhängfilter eller innerfilter då? Vill helst inte hålla på med sump då jag är sjukt okunnig inom sumpar.

har ni några tips på modeller och märken på lysarmaturer och skummare samt streamers som är bra och någorlunda billiga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den LED belysningen jag tror du menar är till för att vara månljus på natten så den är troligen väldigt svag.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/jad-ledbelysning-vit-40-cm-p-9726?osCsid=1971f64d05f48f76b364d00963e5c6c0 /// http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9727?osCsid=1971f64d05f48f76b364d00963e5c6c0

Det är dom du menar?

Ja, det var dessa jag menade, trodde inte det var 3w per armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra utan påhängfilter, ytterfilter eller innerfilter. Skummaren står för att avlägsna skit ur vattnet och levande sten och levande sand står för biologisk filtrering. Tyvärr kostar vettiga ledarmaturer flera tusen kronor.

En bra början för ett "prova-på" kar skulle kunna vara:

*Belysning 2x24w eller 2x39w T5 beroende på karets längd.

*Billig men vettig skummare.

*1-2 mindre streamer pumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra utan påhängfilter, ytterfilter eller innerfilter. Skummaren står för att avlägsna skit ur vattnet och levande sten och levande sand står för biologisk filtrering. Tyvärr kostar vettiga ledarmaturer flera tusen kronor.

En bra början för ett "prova-på" kar skulle kunna vara:

*Belysning 2x24w eller 2x39w T5 beroende på karets längd.

*Billig men vettig skummare.

*1-2 mindre streamer pumpar.

ok, karet är 70cm långt. tackar för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Skulle rekommendera 2x 150w. Jag hade en 250w MH + 2x18w lysrör till mitt gamla Rio 180. Om du ska ha MH så skulle jag ha 2x 150w + något blått lysrör. Om du bara har en MH lampa så kommer mittstaget på Rio 240 kasta en skugga ner i karet.

Just ja, mittstaget. Hade inte tänkt på det. Men då får det antingen bli 2 150w mh eller ett par t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...