Gå till innehåll

ja blir GALEN - AM shorty 5000 skummaren


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ede nån mer än ja som använder shorty 5000 skummaren??

isåfall kan ni förklara hur i H*vete den ska ställas in..

ja har haft den nersänkt i sumpen =inget skumm å sketa mycke microbubblor i karet..

nu har ja byggt om å satt den utanför sumpen= inget skumm å ännu mer microbubblor i karet..

ja matar den me en 1262 eheim 3400L men kan ändå inte få till nå skumm. å ja har provat att strypa luften, ger inget..

nått som e sjukt är om ja drar ner utloppsrören under sumpytan så sjunker vatten nivån i reaktor röret vaffö??

om nån har en typ "inne i karet skummare" å byta så e ja öppen för förslag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här står det i min manual till min 5000 single.

Efter att skummaren använts och rengjorts för första gången tar det en viss tid för det första skummet att bildas i reaktionsröret av uppsamlingskoppen. Anledningen är att den renade akrylen reagerar med vattnet tills en uppbyggnad av fettsyror äger rum på naturligt sätt. Efter ca 24 timmar bör skummet sakta och jämt föras in i uppsamlingskoppen. Kvantiteten av flytande och organiska substanser beror på akvariets nedsmutsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte startat den än. Den kommer att skumma mitt kommande 828L fish only kar. Den är stor så det krävs lite jobb för att dölja den. Jag kommer att ha den i sump i en garderob för att dölja den samt dämpa ljudet. När jag började planera ett fiskkar så var storleken på skummaren prioriterad den skulle klara minst dubbla akvarievolymen och det gör den här med råge men den är stor och klumpig och mäktig. Kommer att bli intressant och se hur den kommer att fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har ja blockerat ena utloppsröret å satt en luftning på de andra som går ner under ytan.. nu funkar det att justera vattennivån i skummaren iaf.. nu kan ja få den att skumma över tillåme..

nackdelen med den e oceanrunner pumpen som medföljer.. den låter nämligen som ett

ånglok tycker iaf ja..

ja ska prova de där me blå svamp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag antar att du har skummaren i sumpen,jag har satt ett 110mm PVC rör på utloppet,borrade 4 st 32mm hål vid botten på röret stack igenom ett 32mm rör,då är det ingen risk att filter mattan åker ned så att det blir stopp, vill du lyxa till det kann du ha ett skruvlock på åvansidan så blir du av med lite ljud. jag annvänder grov filtermatta. Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...