Gå till innehåll

16L nano startat 13/4


Guest Cliffan

Rekommenderade inlägg

Guest Cliffan

Innehåller lite LS med diverse liv på såsom ngn rörmask, har sett EN clavularia viridis, tyvärr också nån liten glasros... och tre pyttesmå blåbenade eremiter.

Den inbyggda belysningen är bara ett rör. Löste blåljuset med tre lysdioder! DIY...men det funkar och det var kul att pyssla lite.

Ska utöka med en extra cirkulationspump så småningom om allt går som det ska... och givtevis nån överbliven skivanemon från huvudkaret.

Vattenbyten blir inget stort problem, jag tar från stora akvariet. Men hur mkt och hur ofta behöver man byta? Jag kör givetvis detta akvarie utan skummare. Detta är första gången jag testar ett nano, det är givetvis helt annorlunda mot ett större... ser fram emot råd och tips.

mvh

Peter

post-798-14468912059101_thumb.jpg

post-798-14468912059178_thumb.jpg

post-798-14468912059247_thumb.jpg

post-798-14468912059314_thumb.jpg

post-798-14468912059382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

alla kanske inte har ekonomi på 5.000kr i månade som jag, så man får nöja sig med ett ett litet kar....hellre ett litet en inget alls..eller alla har inte samma smak =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Cliffan

Exakt! Experiment, minst sagt!

Detta är 4% av det stora, de som är någorlunda i matte räknar då snabbt ut att det andra akvariet är på 400 liter. Ska försöka få ner nån ricordea skivanemon i det nu i helgen, då kanske det blir lite mer estetiskt.

Vad gäller frågan om det är snyggt eller inte så gäller principen "Smaken är som baken".

Själv skulle jag inte ha startat detta projekt om jag inte trodde att det kunde bli någorlunda fint.

MVH Peter

Säga vad man vill om eremiter, men det är kul när de byter skal...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Svarar ändå:), Om du letar runt lite i forumet så kommer du märka att det är lite vilket som, det går utmärkt att lösa det utan sten eller med sten. Någon stans att gömma sig och skapa rivir kan ju vara bra för vissa fiskar, men det behöver inte vara LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jah har ett 18 l nano och ett 170 l kar och ska du inte ha fisk i det så behöver du inte byta mer en var annnan vecka men ska du ha fisk så bör du byta varje vecka.jag har också en svamp i bådaq mina kar och jah tycker den e både snygg och gör vatten kvaliten bättre.fråga gärna mer om ni vill för har aldrig hattt nåra problem me mina kar som tur e! ha de:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...