Gå till innehåll

Nybörjar frågor...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej jag har några nybörjar frågor...

1 När ska man stoppa i sanden???

2 När ska man sätta i korallerna???

3 Hur sätter man fast korallerna på levande stenen??

4 Vad ska man helst ha i ett marin akvarium??? (tex skummar och sånt där!)

5 Helt ärligt hur komplicerat är det att installera allt???

6 Har man "tak" på ett saltvattensakvarium??

7 Vissa pumpar kan man ha utanför akvariet. Hur går det ihop??

8 Vad är ett utblås???

9 Ungefär hur långt tid tar "Instiallationstiden"?

10 Vad vill man ha i akvariet och vad vill man inte ha??? (Tex krabbor alger och sånt)

Det vore jätte snällt om du svarade!!!!! om några år tänker jag nog försöka mig på ett saltkar! Förresten vad finns det för läsvärda böcker??

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa du kan göra är att ta det LUNGT, på så sätt slipper du göra dyra misstag! Gå till närmaste bibbla och kolla runt lite vad de har för böker tex. Korallrevsakvariet Band 1 och2. Av Fosså och Nilsen.

I dessa böker så blir de flesta av dinna frågor besvarade!

Det blir ungefär så besvärligtDU VILLatt det ska bli att installera din Tank.

Stoppa inte ner en massa saker i din tank direkt! (Först ska det stå med bara vatten i ungefär en vecka).Man kan lätt låta det stå en månad med bara levande sten! (minst 10% av din akvarie volym, sombör vara runt minst200liter). Det är nämligen enklaren att behålla en bra balans i ett akvarie med mycket vatten.

Sedan effter all väntan så kommer du att stoppa ner din först Mjukkorall. Mmm vilden känsla när den slår ut och ser så nöjd ut, i den miljön du har skappat.

Tro mig det är värt de!!!smiley17.gif

__________________

Mvh. Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har några nybörjar frågor...

Och jag skall försöka hjälpa dig...

1 När ska man stoppa i sanden???

Sand har man bara för syns skull i karet. Om man stoppar i den vid uppstart så är det risk att den blir ful å brun etc bättre att lägga i den då karet har mognat klart tycker jag

2 När ska man sätta i korallerna???

När hela karet har gått igenom inkörningsfasen. Bättre att börja sakta med detta

3 Hur sätter man fast korallerna på levande stenen??

Korallerna kan man sätta fast med ett slaggs "tuggummi" som finns att köpa i Saltvattensaffärena eller om man plaserar dom så lämpligt att de själva sitter fast. Dock ej under eller klämd mellan stenar då kan ta skada av detta...

4 Vad ska man helst ha i ett marin akvarium??? (tex skummar och sånt där!)

Skummare är delade mening med. Några kör utan men STÖRSTA majoriteten kör med en skummare. Det är nog det viktigaste i karet för att "rena" vattnet från skit som uppstår med den balansen mellan djur och ljus.

Ljuset är också viktigt Antingen Metallhalogenlampa och lysrör eller bara bra Lysrör. Dock så kan man säga att koraller trivs bättre i MH-ljus. Dom har olika ljuskrav för att trivas.

Levandesten är ett måste för att det skall funka. Ta gärna minst 10% av din vattenvolym.

Levandestenen är ett Biologiskt filter och ett snyggt spännande tillskott i karet

5 Helt ärligt hur komplicerat är det att installera allt???

Hmm svår fråga. Jag har haft saltvattensakvarium till å från i 11år. Känner mig inte riktigt säker å kunna allt ännu, Man lär sig något nytt varje dag utav andra och att studera karet.

Installera allt är inte svårt men att sköta det rätt är svårare *ler* smiley2.gif

6 Har man "tak" på ett saltvattensakvarium??

Tak eller menar du täckglas så är svaret NEJ.

Jag har en Huv över hela karet där min MH-lampa och lysrör sitter.

7 Vissa pumpar kan man ha utanför akvariet. Hur går det ihop??

Visst går det ihop. Skall själv sätt in min utanförpump. Det hela är med rörsystem. Pumpen står under karet (Ställningen) och från denna är det rör ett för insug å ett för utblås som jag delat ut i fler å mindre utblås. Bra vattenflöde i karet är minst 10ggr/h av din vattenvolym

8 Vad är ett utblås???

Utblås är det som är ut ifrån pumpen

9 Ungefär hur långt tid tar "Instiallationstiden"?

Svårt att säga men man får räkna på minst4 månader tycker jag innan allt har kommit i balans och karet är redo för mer djur.

När man startar upp ett saltkar så är det ju först en Algexplosion som måste gå över. Det är nu man får chocken. E detta som man kallar saltvattensakvarium. Bara brunt/rött å allt ser dött ut.. Men åter igen Bara att vänta!!! Skynda långsamt.

Läs på forum å böcker under tiden allt mognar så lär du dig en massa. sök å sök så finner du dina svar!

10 Vad vill man ha i akvariet och vad vill man inte ha??? (Tex krabbor alger och sånt)

Finns olika sortes djur etc som man inte vill ha så svårt att peka ut några ljust nu.

jo kanske en. Cylinderroser vill man INTE ha. Är en slaggs anemon.

Kirurgfiskar är bra att ha!! dom äter bla alger

Det vore jätte snällt om du svarade!!!!! om några år tänker jag nog försöka mig på ett saltkar! Förresten vad finns det för läsvärda böcker??

Några år!??

Biblioteket

Mvh

<HR>

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger Cylinderroser så menar du då glasrosor då eller finns det mera ohyra att fruktasmiley3.gif. Nämen jag har just hittat två anemon som ser ut som en glasros men utan hals och inte genomskinlig utan mera mörkt hudfärgad, och när jag i går kvällkikade på den så hadde den skapat en vit blåsa somden förflyttade sigmed några cm! De kom med när jag köpte en Sarcophyton.

Kan detta stämma in på din beskrivning av en cylinderros?smiley5.gif.

__________________

Mvh. Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja det var glasrosor jag menade "kärt barn har många namn"

ta det före det osäkra. Plocka upp stenen med den "Anemonen" försök att utrota den med Kalsiumhydroxid. Insulera den med denna kalkvatten så fräts den snart upp. Dra inte bort eller pilla bort den med nått vasst finns risk att den då sprider sig i karet.

Man kan även hälla kokande vatten på den drabbade delen så dör den med.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns även majano anemoner som är en pest...har sett bilder på såna som är riktigt snygga dock,nästan så man skulle kunna tänka sig att odla sådana i en guldfiskskålsmiley2.gif

Picture_012.jpg

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kommentar till Wrangs svar om täckglas förresten,i vissa fall behöver du faktiskt ha det(eller någon annan lösning).

Vissa fiskar(framförallt gobies tror jag) har en tendens att vilja lämna karet och helt enkelt begå självmord på golvet runt karet. Men det beror ju som sagt på vilken fisk det är!

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 När ska man stoppa i sanden???

Sand har man bara för syns skull i karet. Om man stoppar i den vid uppstart så är det risk att den blir ful å brun etc bättre att lägga i den då karet har mognat klart tycker jag

Vill bara påpeka att sanden även kan tjäna som duktik denitrifierare... Efter ett tag...

/Krister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...