Gå till innehåll

Hjääääälp... det rör sig överallt !


MonicaOB

Rekommenderade inlägg

Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig.

Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår....

Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det?

Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel :) har det poppat upp silverfärgade bubblor ????

Snart vågar man sig väl inte ner med händerna :(

När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar...post-6905-14468926001852_thumb.jpg

Någon??

post-6905-14468926000995_thumb.jpg

post-6905-14468926001231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden ser jag inget på. Andra bilden är rörmask, osäker på sort men dom där blir inte så stora. Har sådana i mitt kar med, kanske Bispira viola? Vild chansning.

Tredje kallas för bubbelalg. Fick sånna i början sen försvann dom av sig själva.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret är vitt och ca 7 cm långt, fjädern, eller vad man ska kalla det som kommer ut är tomteröd! riktigt röd.

Och så gillar den inte att bli störd, drog in sig då blixten gick...

På den första bilden så är det som silverfärgade pärlor, har kommit under eftermiddagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bilden vet jag inte vad det är, kanske någon svamp eller något, bubblorna kan vara luftbubblor. Om "silver pärlorna" inte finns när ljuset är av men kommer ett par timmar efter att ljuset slagits på är det troligtvis luftbubblor som bildas av alger eller liknande när fotosyntes startar i karet. Andra bilden är en rörmask, de är bra och ofarliga. Tredje bilden är bubbelalger, kan bli jobbiga om de sprider sig. Spräcker man dem sprids sporer och de blir fler, låter man dem vara blir de ofta fler om vattenvärdena är gynsamma för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och välkommen.

bubbel algerna plockar du för hand eller med tång, masken är säkert en borstmask, ta ej den med händerna är som en kaktus och vissa är känsliga mot det.

lycka till med karet

mvh chrille

Hur blir man av med bubbelalgerna?

Gubben hittade en ca 8 cm lång mask med taggar på.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...