Gå till innehåll

Belysning till nytt kar?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag håller på och skissar på ett akvarium som jag tänkt ska bli verklighet inom en snart framtid, i dagsläget så håller jag på att samlar information. Vad jag nu undrade över är val av ljus. Karet kommer ha måttet 80H 80B 60D. Och målet är att kunna ha ett revakvarium med koraller och fiskar. Så lite info om armaturer och ljuskällor utav lämpig sort och annat som kan vara nyttigt mottages gärna.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till ett så pass högt, men ändå inte särskilt långt akvarium hade jag valt en kraftig metalhalogen-lampa. Gärna en 400W.

Färgtemperatur 10 000kelvin eller högre.

och eventuellt kompletera med blå-rör eller annan månljus-källa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade runt lite, och det enda man kan konstatera att detta är en dyr verksamhet.. :) Kostar skjortan för lite ljus.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är så att man ska borra några hål i botten glaset för avrinning och retur, finns det några riktlinjer hur längt från glasets kant man ska borra? Samt vilken diameter är att rekommendera 38mm? Eller vilken storlek har det röret som ni brukar använda?

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...