Gå till innehåll

MH,T5 eller vanliga lysrör?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hallå

Behöver er expertis hjälp. Ska starta upp 400 l kar snart. Ska ej ha några sten koraller.

Vad ska jag köpa för ljuskälla.

MH:Drar mycket ström har jag hört?Blir ofta mycket varma?

T5:Har aldrig sett dessa.Dom är dyra va?Man måste väl ha ny armatur.

Vanliga lysrör:Räcker dessa?Man måste kanske ha 3 till 4 st?

Det jag helst skulle vilja ha är något som hänger ovanför karet. Då räcker kanske inte lysrör?

smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan räcka med lysrör om du begränsar dig till arter som kräver mindre ljus (koraller). För att veta hur många och vilka lysrör att rekomendera till dig bövever man mått på akvariet (längd och höjd räcker)

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte akvariet högre än 40 så funkar det nog bra med "vanliga" lysrör och enkla koraller, mitt är 60 högt och jag använder 4 lysrör över det. Fast det blir ju inte lika bra ljus som om man har t5 eller mh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om du inte har ramp redan skulle jag börja med t5 rör och ramp då det blir ungefär samma pris som 'normala' lysrör och 'normal' ramp, fast med mer utstrålad effekt/rör, då räcker det för vissa mjukkoraller samt fiskar m.m. Själv har jag 2*30 Watt i mitt 200 liters (1*0,4*0,5m) och mina mjukisar trivs bra.

Glöm inte att använda reflektorer, det ökar ljusutbytet med ca 50% utan att det drar mer effekt eller värmer upp akvariet väsentligt mer!

Låter som du kanske redan har en armatur, även om den är dubbel kan det bli lite väl klent, 2*38 W på 160 cm.

Enda skälet till att ha MH är att det är snyggare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...