Gå till innehåll

Snabbt svar önskas! - anemon med skadad fot


Colan

Rekommenderade inlägg

Borstade gröna slemalger i samband med vattenbyte och en sten där en anemon (BTA) satt på rasade, anemonen hade satt sin fot på 2 stenar och givetvis blev det ett regält jack i footen. Flyttade över anemonen (inkl. en av stenarna) i en hink med vatten som jag precis tagit ut ifrån karet och nu ligger han/hon där.

Den har dragit ihop sig ordentligt, verkar försöka skydda foten (precis som när man delat en anemon), spottade mängder av slem första minutrarna, men inget nu.

Frågor:

Vågar jag flytta tillbaka anemonen till karet?

Ska jag se den som skadad och göra mig av med den?

tacksam för snabba svar.. hinken och vattnet blir kallare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner brukar kunna vara ganska duktiga på att läka sig själva. Har gjort liknande saker och dom har varit griniga i ett par dagar för att sedan må bra igen.

Men att flytta tillbaka till akvariet igen medför ju alltid en risk, du har ingen möjlighet att ha den i hinken med en liten cirkulationspump eller syresten och kanske en doppvärmare om vattnet blir alltför kallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har en sten som den stoppat ner foten i , stenen ser ut som en donut. Har tyvärr ingen liten cirkulationspump eller syresten som passar till hinken. Stängde ner mitt karantänkar precis innan semestern, och det var självklart nu det skulle hända.

Ska ta en extra titt på foten nu när det gått ca 20 min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid när man inte har möjlighet att fixa karantän händer dom tråkiga sakerna. Om du måste ner med den i burken igen så kanske ett lugnt ställe i sumpen är att föredra istället, eller ha den i någon form av korg eller liknande i burken så den inte helt plötsligt släpper ifrån stenen och flyter runt för att sedan fastna i en pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte ner stenen på lugnaste stället i karet, den hade dragit ihop foten och täckt upp jacket snyggt. Nu har den iaf polyperna ute men långt ifrån nöjd. Håller ett öga på den, risken finns att den delar sig eller släpper precis som du skrev.

Tack för snabb respons.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...