Gå till innehåll

kalkmixer-kalkreaktor


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag ställde denna frågan för ett halvår sedan. Den tråden kan du säkert söka med sökmotorn. Jag kan också snabbt redogöra för vad jag lärde mig då. En kalkreaktor är en behållare fylld med granulat. Detta granulatet släpper både ca och kh när det löses upp av co2. På detta sätt så får du en ganska så stabil tillförsel av dessa ämnen. Risken med en kalkreaktor är att co2 följer med ut i karet och göder algerna samt sänker ph´t. Risken går att eleminera genom att köpa till en ph controller, denna är dock ganska så dyr.

Kalkmixer är en behållare som du fyller med kalciumhydroxid och osmosvatten (kalkwasser). Eftersom kalciumhydroxiden förstörs om den inte rörs runt hela tiden så ser kalkmixern till att göra det. Dessutom så ställer man in den till att släppa ut en viss mängd kalkvatten per dygn(?). Det är vanligt att folk kombinerar dessa två metoder för att klara av ca och kh tillförslen i kar med mycket stenkoraller. Om jag skulle välja antingen eller så skulle jag välja en kalkreaktor och kompletera med att tillsätta kalkvatten vid behov. Men för nybörjare så rekomenderar jag att använda sig av tillsats av biocalsium och tripple buffer. Man har ju inte stenkoraller från början och man vet inte om man kommer att fortsätta med hobbyn. Om man tröttnar på ett år så blir man glad att man inte la 10000 på ca/kh tillsats utan bara ett par hundra på pulverna. I det långa loppet blir det dock billigare med reaktor/mixer.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa använder korallgrus i kalkreaktorn i stället för granulat, jag testar själv just nu med korallgrus, väljer man att köra med korallgrus och tycker det funkar lika bra som granulat så blir Ca och Kh tillförseln väldigt billig. Korallgrus e billigt och det blir nästan bara gaskostnaden att tänka på, jag hoppas det skall funka bra nu med korallgrus i reaktorn, verkar som så hittils efter en vecka men för tidigt att säga för mycket.

/Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket PH är lämpligt att hålla i reaktorn för att undvika CO2 att hamna i akvariet?

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska hålla mellan pH mellan 6.5 och 6.8

Har du högra så löser sig reaktorsubstratet sämre, har du lägre får man mer CO2 i karet.

Deltec rekomenderar att utvattnet håller mellan 35 och 40 dKH vilket motsvarar en kalciumhalt på 600 mg/l

En annan sak att tänka på är gasutbytet över vattenytan.

Har man ett bra vattenflöde och bra luftcirkulation så får man mindre problem med pH detta gäller även för kalkmixar (tar upp CO2 från luften istället)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack Christian för svaret.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...