Gå till innehåll

Hur gjorde du/ni vid uppstart??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej jag bara undrar hur du gjorde när du installerade ditt saltvattenskar från början till slut. Då vet jag dina misstag och positiva grejer. Dom som läser detta och är nybörjare blir nog också glada om du skriver hur DU installerade ditt och vad du har för saker!! Det vore toppensnällT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började med riktigt färsk sten/sand. Fyllde på med genomlufat vatten som stått i månader i väntan... Öste i sand, placerade in stenarna. Sedan skulle "tekniken" på plats:

1) Utströmmarstenen (ja, det är sant! Low Tech) på plats i ena hörnet och ett täckglas (av två) för att minska saltkrypet på armaturen.

2) På med armaturen

3) Slängde i lite alggnagare direkt (gör INTE det om stenarna inte är levande med ordentlig bakteriekultur, snäckor mm kan ju ta skada el. dö)

4) Nu står karet där det står och jag matar varannan dag för att bibehålla bakteriekulturen och för att göda algerna! Viktigt att alggnagarteamet får i sig mat!

Som du ser, enkelt koncept, men det lirar!

/Krister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,

1: byggde akvarium, sump, bänk, ramp och köpte all teknisk utrustning och kopplade in den.

2: Fyldde med RO vatten och lät det bli rätt temperatur, sen slängde jag i salt och lät allt stå i 3dar.

3: Fyllde på med sanden till min DsB (deep sand bed) i sumpen, och la ner levande stenen.

4: Lutade mig bakot med en öl i handen och lät allt puttra i 4 veckor. tills allt mättes noll (läs: Nitrit, Nitrat, Amoniak) Gjorde ett 10% vattenbyte lät allt stå i en vecka till sen stoppade jag i sniglar.

5: Lutade mig tillbaka med en öl i handen och väntade 3 veckor

Sen stoppade jag i min första fisk, i mitt fall en Lo Vulpinus.

6: efter 5månader fyllde jag på med gruset till huvudkaret.

Det var typ min uppstart.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Köpte akvarium och värmare.

2. Beställde pump och annan utrustning

3. Beställde beg. LS tillsammans med tropfrog och några andra.

4. Hällde i vatten i karet direkt från kranen och fick pump mm 30min innan tåget gick,vattnet fick stå stilla.

5. Hämtade LS i växjö, startade pumpen i karet som stått stilla i 5 dagar, slängde i salt, väntade 45min och slängde i stenen.

6. Letade upp en energilampa och tryckte i den medföljande glödlampsrampen.

7. Väntade på den algexplosion som aldrig inträffade och den nitritspik som aldrig kom. Fick lite nitrater efter ett nån vecka...mkt mer har det inte hänt ännu,trots att jag slängt i dubbelt så mkt mer sten och lite korallskott och bytt ut belysningen mot ett lysrör.

8. När jag lade i mer sten passade jag på att tömma karet och putsa rent glaset...hade ju faktiskt fått lite alger som skitade ner glaset så det blev aningen suddigt att titta genom silly.gif

Det var väl ungefär min uppstart, blir dock en ny om 6 veckor när jag flyttar till nya lägenheten med nytt kar med sump och allt smiley1.gif

Utrustning: 1st 600L/h pump, en värmare, 1 ljusrör samt 13,5kg LS. That's it.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips?!?! Men gud,räkna inte något jag sa som ett tips bara. Kan inte komma på något jag gjort som varit speciellt bra, det mesta ganska dumt.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...