Gå till innehåll

Styrning av reaktor, men hur ?


RobbanF

Rekommenderade inlägg

Jag har en grotec reaktor med PH styrning från Weipro som jag precis installerat. Matningen sker nu från biopellets reaktorns utlopp då detta vatten håller 7,8 i ph. 8.2 i akvariet.

Eftersom jag inte har någon kalkmixer vill jag inte köra dygnet runt och funderar därför på om det går att köra styrningen på timer? Då skulle co2 stängas av men inte genomströmningen kan detta fungera?

Kom gärna med andra förslag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur din styrning fungerar vet jag inte men jag tillsätter endast CO2 till reaktorn så länge belysningen är tänd.

Fungerar det att i styrningen sätta en timer så gör det. Annars får du sätta timer på hela styrningen om du inte

får tag på en digita timer som klara strömavbrott under den tiden magnetventilen inte får stöm.

Ang din genomströmning. Hur mycker är det? Låter som mycket då det kommer från peletsreaktorn.

Själv droppar det i princip bara ut från min kalkreaktor.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang din genomströmning. Hur mycker är det? Låter som mycket då det kommer från peletsreaktorn.

Själv droppar det i princip bara ut från min kalkreaktor.

/Johan

Jag har en förgrening från pelletsreaktorn så bara en liten del går till kalkreaktorn.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge man ska köra reaktorn bestäms väl av hur stor åtgång man har av karbonater och kalcium, även hur mycket man sänker pH:t.

Antinge så stänger man av co2 eller så stänger man av vattentillförseln till reaktorn, cirkulationen i reaktorn är alltid på.

Du måste under 6,4 för att något över huvudtaget skall hända, om du inte klarar av behovet när lyset är igång så sänk pH:t ännu mer.

Under uppstarten så kan det vara bra att stötta med kalciumklorid och bicarbonat.

En timer är väl lämpligt att styra koldioxiden med, så gör jag.

/Janne

Ändrat av Janne
felstavat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...