Gå till innehåll

fr509


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Jag har en som jag kör pellets i till mitt 950 l och det fungerar bra. Har den fylld ca 1/3 med pellets men går säkert att fylla med mer beror ju på vad man har för belastning i karet.

Tänk på att ju mer pellts ju större pump. Min pump är på 2000 l/h och känns ibland i minsta laget.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en som jag kör pellets i till mitt 950 l och det fungerar bra. Har den fylld ca 1/3 med pellets men går säkert att fylla med mer beror ju på vad man har för belastning i karet.

Tänk på att ju mer pellts ju större pump. Min pump är på 2000 l/h och känns ibland i minsta laget.

/Robban

Min nya new jet 1700 klarar trycka ut mer vatten än vad som filtret klarar att trycka ut så tror därför du har problem med din 2000l pump. Märkte det då jag skysterar på pumpen blir det ingen skillnad.

En annan fråga kan man serie koppla 2 st pellets i första remover+ kol i andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent tekniskt är det inga problem att seriekoppla två filter. Allt handlar om vad det blir för tryckfall i filtren med medierna i. Detta går dock inte att räcka på då det hela tiden ändras. Det här med pumpar är inte heller helt självklart då vissa pumpar skapar ett högre tryck i systemet än andra. Om jag inte minns helt fel så motsvarar lyfthöjden på pumpen vilket tryck den skapar vid en viss ledningsstorlek (skrivs sällan ut vilken). Slang storleken och pumpens tryck bestämmer hastigheten på vattnet men så fort en pump jobbar mot det atmosfärs trycket tappar den i tryck vilket gör att inga pumpar motsvarar vad som skrivs på förpackning vid något annat en vertikala ledningar. Detta leder till att du vid två filter måste ha en mer tryck i systemet och större slangar för att minska motståndet som är i allt. Helst ska även alla sorters böjar undvikas och då framför allt 90 gr.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...