Gå till innehåll

T5 till stenkoraller


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet om det räcker med T5 rör om man ska ha stenkoraller eller ska jag behålla min gamla mh-

lampa.Eller kanske både och......? MVH Jojjesmiley24.gif

__________________

Jörgen "Jojje" Lindholm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har kört T5 till stenkoraller och det går utmärkt vid låga vattendjup. Håller dock med föregående och rekomenderar en blanding av T5 och MH för bästa resultat.

Mvh Martin

__________________

–Så länge det funkar, gör du rätt!–

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 är som Martin säger alldeles utmärkta rör, en av fördelarna med att kombineraMH är det levande ljuset, som är svårt att uppnå med T5.

__________________

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställer mig i kön och håller med. En blandning kommer nog att funka bäst. Jag har haft mina porites under T5 i flera månader och de växer ganska bra. Dock har de mörknat något i färgen de sista veckorna, men jag tror mer det har med vattnet än med ljuset att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har använt mig av en Arcadia ramp med 4*54w i två månader nu, korallerna växer och mår bra även på 60cm djup. Även sps växer så det knakar, har dock ej dessa placerade på mer än 10-20 cm djup. Kanske lite drastikt att dra några slutsatser under denna korta tid men jag återkommer om hur det går i fortsättningen

MVH Richard

Ändrad av Spille den 2003November04 kl 13:57

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att ett riktat ljus som MH är mycket mer naturtroget ljus,

det lever, det finns skuggor. Det får man aldrig med lysrör och

desto mer man blandar upp MH med lysrör desto mer försvinner livet.

Jag skulle behålla MH, men vad är det som du inte nöjde med?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tänkte få ner värmen med att köra med T5:or,samt även driftkostnaden,men att offra det levande ljuset man får med mh så.... ja det vet i hundansmiley5.gif

MVH Jojje!

__________________

Jörgen "Jojje" Lindholm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Driftkostnaden har jag full förståelse för, MH är inte billig, smakar det så kostar det. Om det är värmen i akvariet, så kan man ha en fläkt som blåser över vattenytan. Den tar bort strålvärmen från lampan samtidigt som du får större avdustning och det hjälper också till.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...