Gå till innehåll

2x Maxspect R42OR 16.000K -Recension


Spectra

Rekommenderade inlägg

Hej Folket.

Tänkte jag skulle skriva lite om det senaste inköpet eftersom det var endel som var nyfikna.

Det har redan skrivits en recension med 100% bättre stavning än min dyselexi och särskrivning som följer nedan men den var bara skriven för 1 razor och för 10.000K modellen. Den recensionen går även in ganska mycket på ljuset och tekniken bakom den. Den finns här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49510-Maxspect-Razor-160w-10-000k

Jag har en 450Liters burk och för att kunna använda Razors så var det tvunget att bli två stycken, och när jag läste deras produktbeskrivning om att det skulle följa med ett kitt för at koppla ihop två eller flera razors så gav jag upp mina "hemma bygge" planer och bestämde mig för Razor.

Bilder kommer i tråden under då jag fortfarande har proble att ladda upp bilder genom datorn och får använda tapatalk till iphonen för det..

Men men.. here it goes.

Var och hämtade upp dem båda på Triton i Fredags och tyckte väll att kartongerna kändes lite cheezy men produkterna var fint packade och alla delar verkade vara med. FÖRUTOM det viktigaste för mig. Kittet för att koppla ihop dem båda fanns inte med. Det har dem tydligen skippat utan att säga till om. Lite dåligt utav Maxspect faktiskt.. Detta är ju ingen fara iofs eftersom det följde med både Stålvajrar för upphägning i taket och 2x2 stödben. så jag tog helt enkelt fram järnfilssågen och såga av dem raka benen på en utav stödbenen. Trodde det skulle funka perfekt men det blev välldigt hängigt och kändes inte speciellt stabilt. + Att det känns ju inte så kul att det första man får göra för att få det att funka är att såga sönder en produkt. Men men. Jag löste det med stora spännband och istället för att använda hålen i armaturen så satte jag dem raka stödbenspinnarna ovanpå vilkett gav mycket högre stabilitet.

Manualen

Manualen var på engelska bara vilket fungerar finfint för mig men känns lite billigt att bara erbjuda det då det kan finnas dem som kanske inte tycker det e lätt. Annars var den bra och lättöverskådlig med bilder och enkelt förklarat hur man programmerar dem olika funktionerna.

Ljus inställningar/funktioner.

Det finns 3st olika huvudfunktioner. Automatiskt, Manuell och presets.

Jag valde att köra på den som kallas för automatisk för den verkar vara den som man kan programmera bäst.

på automaisk inställning kan jag ställa in hur ljuset skall lysa från 8 på morgonen till 23.30 på kvällen. Detta tycker jag också är en liten nackdel då jag gillar o vara uppe sent på kvällarna så jag skulle gärna kunna ställa in att den skall lysa på iaf fram till kl 01-02. Kanske inte på max men ialf dåligt att dem begränsar tiden på det sättet. Se bild i nästa post för mina inställningar.

Vill man inte programmera så finns det som sagt 2st redan färdiga automatiskt.

En funktion som jag som är teknikfreak tycker dem borde ha tänkt på är också att dem kunde satt in en bridge funktion ifall man nu vill använda fler än just 1 enhet. men men.

Värme

ah mina fiskar och annat pustar nu äntligen ut och det blir nog snart dags för att stoppa i en doppvärmare. För nu har tempen sjunkit ner till 24.8 från att variera mellan 26-28 nattetid(utan ljus) till dagtid (med ljus - 2st T5 rör).

Så vad jag kan se så ger ledsen inte ut någon som helst värme förutom uppåt. :)

Ljuset

Ljuset har gåtts igenom ganska mycket i den andra tråden. och jag kan bara hålla med men också tillägga at det är 10000000ggr bättre än rör. Koraller och mjukisar får en helt annat färg och fiskar och LS blir så mycket mer färgsprakande och levande. Helt underbart och ljuset sprider även ett fint ljus i resten av rummet som inte påminner om Skolmatsalsbelysning längre. :)

Fråga gärna på.

Jag har ju en ljusmätare så jag kommer att lägga ut lite mätresultat här under veckan som kommer.

Nästa post kommer picsen.

ha en fin dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra recension:smiley20: Och du behöver absolut inte be om ursäkt för eventuell 'dyslexi eller särskrivningar', kalasbra skrivet tycker jag.

Du har dock missuppfattat en sak med programmeringen och klockslagen, om jag förstår dig rätt. Du har 6 olika tidpunkter du kan programmera in och de tidpunkterna är inte begränsade till 08:00 - 23:30. Du kan använda vilka tidpunkter du vill dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra recension:smiley20: Och du behöver absolut inte be om ursäkt för eventuell 'dyslexi eller särskrivningar', kalasbra skrivet tycker jag.

Du har dock missuppfattat en sak med programmeringen och klockslagen, om jag förstår dig rätt. Du har 6 olika tidpunkter du kan programmera in och de tidpunkterna är inte begränsade till 08:00 - 23:30. Du kan använda vilka tidpunkter du vill dygnet runt.

tack!

okej jag skall prova en gång till med tiden, men jag vet att jag blev lite förvånad för den gick bara upp till 23.30

men jag hade ju ganksa många punkter innan 6:an som kanske inte är så nödvädiga skulle ju igentlign räcka med 5

TP1-08:00=A:0%,B:1%

TP2-11:00=A:55%,B:45%

TP3-18:00=A:70%,B:65%

TP4-22:00=A:95%,B:90%

TP5-02:00=A:0%,B:1%

Ska prova imrgn om detta fungerar eller om jag måste köra 6:an. tror det men som sagt vifår se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...