Gå till innehåll

Metall halogen


Davidm

Rekommenderade inlägg

Har ett kar på 112L som jag skal sätta några LPS koraller i. I dagsläget finns det en liten kolloni med gröna skivisar. Skivisarna tycker ju inte om mycket ljus (har jag hört) medans LPS växer bättre i lite starkare. Tänkte mig nu att skaffa mig en 70w MH som kompromis. Denna lampa bör väl vara ganska lagom till karet, måtten på karet är 70x40x40, utan att vara för stark för skivisarna men inte försvag för LPs korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 250-watts över mitt 112. Jag tycker inte det är för mycket ljus. Där i har jag inga stenkoraller men jag har ett par olika skivanemoner och de trivs (tror jag, de växer så det knakar). Om de inte gör det kan man ju försöka placera dom under nån annan korall eller på nån annan skuggig plats. Jag hade iallafall valt en 150-wattare. Men jag vet inte så mycket om LPS men de är väl rätt ljuskrävande så om du kör med 70 watt kanske man måste sätta dom rakt under lampan.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...