Gå till innehåll

Fragga en Lobophytum


MrRhames

Rekommenderade inlägg

Ja, precis. Men vanligt superlim går lika bra, sålänge det innehåller ren cyanoakrylat.

Tänk bara på att ifall du fraggar korallen i karet så ta inte för mycket på en gång. Dessa typer av koraller (lobophytum, sarchophyton, mm) släpper ett gift när dom delas. Tar man för mycket fraggar på en gång kan andra koraller ta skada av giftet som släpps. Men om du tar upp hela korallen och delar den ute ur karet så kan du låta fraggen och moderkolonin ligga i en skål med akvarievatten en stund och "slemma av sig" lite innan du sätter dom i karet igen.

Det är också bra ifall du har aktivt kol i karet eftersom det tar upp gifter. (dock inget måste, bara ett tips :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker tvärtom :P snittytan växer fast snabbare än frisk vävnad på mjukoraller . enligt mina erfarenheter :)

Jo, men tänk på värmeutvecklinegn när limmet torkar. Du skadar det öppna såret lätt då. Och jag tycker det växer fast lika fort, hade en sarchophyton som låg emot en sten och på bara några dagar var den fast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...