Gå till innehåll

Mh lampa sprängdes


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Igår small det till i karet, det visare sig vara en 150 watts Mh lampa som gick i tusen bitar.

Själva armaturen är gjord för utomhusbruk och är vattenskyddad, dessutom har jag täckglas så det kan inte vara vatten som stänkte upp.

Lampan är ca 6 månader, armturen likaså.

Just nu är det inte så varmt i rummet bakom så det tror jag inte det är heller.

Vad kan det bero på?

Hur underviker jag det till nästa gång, kan bli dyrt i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, armaturen är gjord för MH, jag köpte den lampan den rekomenderade men valde en annan färg bara.

Då jag köpte denna direkt från grossisten så fick jag dock dåligt med information med.

Lampan i fråga har kontaker på varje sida och en "bubbla" i mitten som lyser. Det enda felet jag kan ha gjort är att sätta bubblan med fel sida ner?

(Bubblan har en liten droppe på en sidan, skall denna vara öppåt eller neråt?)

Ändrad av Diskusfreak den 2003Oktober31 kl 10:41

__________________

Vad vet jag?

"Bortkommen sötvattensakvariskt med 1300 liters kar som söker kunskap hos er saltisar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok kan det vara så enkelt att det är detta som har kostat mig 900 kr?

__________________

Vad vet jag?

"Bortkommen sötvattensakvariskt med 1300 liters kar som söker kunskap hos er saltisar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som Wrang säger "bubblan" du skriver om ska vara uppåt. Tycker ändå att lampan inte borde explodera på grund av det. Då du haft lampan 6 månader låter det konstigt att det skulle bero bara på detta.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lampan är också känslig för fett från fingeravtryck, som kan göra att lampan spricker när den är varm. Ta därfär aldrig i lampan med bara händerna, använd handskar, plastpåse, papper eller liknande mellan lampan och händerna när du ska sätta fast lampan i armaturen.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...