Gå till innehåll

Centropyge Bicolor


Daniel

Rekommenderade inlägg

har gjort en (till) impulsköp (får man rösta två gånger på resp. inlägget i omröstningar?) och skaffat mig just den lilla dvärgkejsare.

Jag visste för och nackdelar med sådana fiskar innan jag köpte (för det mesta att dem smakar på koraller då och då) men efter jag läst lite på nätet hittar jag dubbla meningar hela tiden.. är detta en svår fisk?

Vissa säger att om den överlever en månad så är det ett mirakel, andra säger att vissa exemplarer är lite kräsna när det gäller konst.. kommer den att svälta ihjäl?

jag såg den äta artemia i affären, måste man variera konst mycket? just nu matar jag 4 ggr om dagen med 4 olika konst, först en torkad föder på morgonen (det är i stort sätt det enda min salarias äter så det får bli hans frukost), sedan fryst mysis, vitamin-konst i granulat och sist fryst artemia.. kommer den att gilla något av det? jag har hemma en del nori och andra torkade alger som jag provade när min salarias vägrade äta.

Karet är på 200 liter och har 45 kg LS, stenen är väl inkörda, själva karet har varit igång i 8 månader, fisken började smaka på dem j*¤lar trådalger jag inte lyckas få bort efter bara tio minuter den var i karet, den hann bara titta sig runt och sedan satte den igång.. jag visste inte att dem käkade sådana.. men jag ska absolut inte klaga ;).

Söt är den i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om den såg fin o tjock ut i butik så tror inte jag att det ska va nåra problem, o äter den lille gynnaren lite trådalger är det ju bara plus i kanten, du kör ju väldigt varierat också så det går nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bicolor tillhör absolut inte de enklaste dvärgkejsarna... men de är inte på något sätt omöjliga. Om du har ett friskt exemplar och ger det en bra miljö och varierar kost så kommer det säkert gå utmärkt.

Din foder mix lät bra... mer variation är bättre. Artemia är inte särskilt närande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag såg från en kompis i italien vitaminer i vätskeformat man kunde "blöta ner" torrfoder som spirulina-bollar med.. är det någon som har erferenhet av sådana eller har någon aning om det överhuvudtaget finns att köpa i sverige?

fisken mår bra än så länge, den äter artemia och mysis.. märkligt nog min V. Strigata är rätt så aggressiv mot den.. jag trodde att sådana goby var rätt så mesa.. jaja den klarar sig säkert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte mig på en sådan för ett halvår sedan. Tjock och fin var den, men jag fick den aldrig att börja äta. Den käkade massor på stenarna. Men när jag kom hem från en semester var den försvunnen. Ett impulsköp, läste mig till på nätet att den ska vara svår att få att äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående denna dvärgkejsare och andra så undrar jag om man kan ha fler än en i ett kar. På RC finns det ganska många som har ex två stycken bicolor eller en bicolor med en annan art m.m. De verkar också ha ganska små kar till detta, har sett kar från 120L till ca 250L. Är det någon av er som har någon erfarenhet av detta. Är verkligen bicolorn den värsta korallätaren av dvärgkejsarna?

Ursäkta att jag lånade din tråd, hoppas det är ok. Hur verkar din bicolor må?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående denna dvärgkejsare och andra så undrar jag om man kan ha fler än en i ett kar. På RC finns det ganska många som har ex två stycken bicolor eller en bicolor med en annan art m.m. De verkar också ha ganska små kar till detta, har sett kar från 120L till ca 250L. Är det någon av er som har någon erfarenhet av detta. Är verkligen bicolorn den värsta korallätaren av dvärgkejsarna?

Ursäkta att jag lånade din tråd, hoppas det är ok. Hur verkar din bicolor må?

det kan och går väldigt bra att ha flera av dessa fiskar tillsamans,men då bör man sätta i dem i karet samtidigt.

Äta på koraller är från indevid till indevid. Bara att pröva . Mata med bra mat så kan man få dem att inte knapra i sig av korallerna. Jag har 1 st loriculus som vad jag kan se bara noppar på koraller men inte direkt skadar dem. Den har varit i karet nu i 6 år.

Lycka till med firen. Den skall inte vara svårare än någon anna dvärg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Bicolorn är mycket svårare än t.ex. loriculusen. Hur den är mot koraller är väldigt olika. Om du har tur så går den bra i ett korallkar men du kan också få en individ som kan rasera hela karet bara på några dagar som ger sig på i stort allt i korallväg men det är inte så vanligt som tur är men räkna med att den kommer att nafsa på en del koraller. Den kräver en mycket bra vattenkvalitet och mycket gömställen och den är lite blyg och missar ofta maten då den inte vågar ta för sig bland andra fiskar därför är det viktigt att försöka få den att ta foder tills den har kommit in i karet och lagt den första blygheten åt sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Bicolorn är mycket svårare än t.ex. loriculusen. Hur den är mot koraller är väldigt olika. Om du har tur så går den bra i ett korallkar men du kan också få en individ som kan rasera hela karet bara på några dagar som ger sig på i stort allt i korallväg men det är inte så vanligt som tur är men räkna med att den kommer att nafsa på en del koraller. Den kräver en mycket bra vattenkvalitet och mycket gömställen och den är lite blyg och missar ofta maten då den inte vågar ta för sig bland andra fiskar därför är det viktigt att försöka få den att ta foder tills den har kommit in i karet och lagt den första blygheten åt sidan.

Ja presis som jag säger. Men enligt min mening så är nästan alla dvärg kejsare lika lätta/svåra. Bra vattenkvalite bör man nog äftersträva för alla fiskar om man skall lyckas med dem.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med göran, jag förstår inte riktigt när det står på böcker "denna fisk kräver optimala vattenkvalite" jag menar.. klart som f*¤ den gör det, har någon nån gång sett att det står "denna fisken klarar nitrater upp till 100 och lite tvål i vattnet"..

jaja, förutom sådana detaljer min fisk mår jättebra, den har lärt sig att äta lite snabbare (innan tog han en bit mat, simmade runt i avariet, tog en bit till o.s.v. medan dem andra tog slut på fodret), lyckas variera kost som sagt innan, fast jag har inte lyckats att få den att bli intresserad av varken nori eller någon sorts sea veggies.. men det är inte hela världen..

angående koraller den har inte rört det lilla jag har (har lite "knappar" en motiopora och en sarco).. men å andra sidan den har också slutat äta trådalgerna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur du matar med nori, men om du fäster den på en stenbit med gummi band så tror jag att den kan vara där och dra lös lite bitar. I övrigt så är det bra att du växlar foder så mycket det bara går.

Lycka till med firren. Jag hade en sådan i över fyra år i mitt kar ,och inga problem hade jag heller. Vädigt stöddig fisk när den väll var invand. Fast stöddig är ju alla dvärg kejsare.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt när det gäller fiskar så är det (som tidigare sagts) väldigt individuellt hur de funkar i akvarium. Tycker inte man kan generalisera annat än i ett fåtal fall (typ vissa fjärilar som endast äter Acropora spp. och vägrar annat). Jag har haft ett gäng fiskar första gången jag ens skaffade ett akvarium, som av många anses som svåra, utan att misslyckas. Jag tror det mer hänger på;

1. Var man köper sin fisk. Dvs tar handlaren in frisk och bra fisk med hög överlevnadspotential. Samt hur ser det ut hos handlaren? Rädda, sjuka fiskar? Inte så bra.

2. Möter man fiskens krav i sitt akvarium? Storleksmässigt, samt inredningsmässigt. Grottor och gömställen är att föredra i detta fall. LS ger en liknande miljö som fisken är van vid. Osv...

3. Hur intresserad är man av att hålla sina djur vid liv? Matar man nån gång ibland och hoppas att allt funkar av sig själv, eller försöker man se till att "problemfisken" verkligen får mat?

4. Om fisken bara är svår att få att äta. Dvs om den inte är speciellt långsam eller skygg av naturen (typ mandarinfiskar osv) kan detvara bra att ha några andra matvrak i burken så att den hajjar vad som händer när det plötsligt "regnar manna från himlen".

Mvh/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en bicolor igår och den är riktigt vacker. Ett utav foderna som handlaren matade med var SERA GRANUMARIN. När det var tid för matning nu på morgonen tog det inte en minut fören bicolorn var framme och mumsade i sig maten. Kan varmt rekommendera detta foder. Använder det till mina övriga fiskar också. Det är kanske lite tidigt att ropa hej ännu, det har ju bara gått en dag, men det ser lovande ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...