Gå till innehåll

Storlek på pvc


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Ta ett så stort hål du kan 55mm-65mm även ett 45mm går nog bra men om du har ett stort hål så kan du även dra returen i samma hål. lycka till

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag får lägga mig i så funkar inte powerhaed så bra när det gäller att lyfta vatten tippar att du får ut på 3 meters lyft höjd ca 500-700 liter/timmen.

Dom är konstruerade för att cirkulera vatten inte lyfta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att köra ca 1500-2000L/h från min sump under akvariet

Pumpen är en AquaCleare Powerhead 5002 som pumpar 3200L/h å räknar med att den tappar ca 1000L/h för att den måste "lyfta" vattnet 1,2meter tillbaka till akvariet.

Det övriga som blir kommer att gå tillbaka i sumpen via UV-C modulen

Tycker att iallafall att det skall karets storlek skall cirkulera 2-3ggr/h från ytavrinningsboxen ner till sumpen å tillbaka igen. Allt för att skummaren verkligen skall få skumma det mesta vattnet och inte bara åka förbi

Min ytavrinningsbox har 2x32mm rör och skall klara ca 5000L/h

När jag körde mitt Hallakvarium med saltvatten så var det ett 25mm rör från karet å ner. Var tvungen att "strypa" pumpen för att ytavrinnings röret skulle hunna svälja allt vatten. Pumpen då var det samma som ovan.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag vet så mycket, men vad menar du Jörgen att han ska göra?? Dra 2rör i samma hål?smiley5.gif Borde det inte rimligtvis vara så att man har ett rör i varje hål? Annars så verkar det bli väldigt svårt att få det hela tätt smiley2.gifHur stort rör du ska ha beror helt enkelt på hur mycket vatten som du ska returnera från sumpen, jag läste att om man pumpar upp ca 3000l/h så behövs det ett hål på ca 1.2" dvs ca 30mm så ett rör runt 32mm för 3000l/h räcker nog till det hela. Och då menar jag vatten som verkligen komer i karet. Vilken pump du ska ha det finns det nog någon annan som kan svara på. Jag kan säga att jag kollat på quiet1 pumpar dom är jätte tysta och dom står utanför karet så dom slipper alstra extra värme i karet. Men hur bra dom verkligen är har jag ingen aning om.

__________________

Mvh

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att det blir 2 st 27mm hål (för kopplingen till 25 mm behöver 27mm)

Sen ett Aqua-Bee UP 2000/1 som repurpump. Det viktigate är väl att man får mer avrinning än retur. Kan ju aldrig rinna av mer n vad som blåses upp.

karet är på 375 L.

MvH Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en pump som jag tycker är kraftig och har rejält med lyftkraft och som faktiskt är billig.

Då min är relativt ny kan jag inte säga hur länge den kan fungerar, men den verkar mycket gedigen.

Aqua Medic Ocean Runner 3500 heter den och kostar 76,95 euro + frakt. (www.aquaristic.net)

Kanske kan vara ett alternativ?

__________________

Vad vet jag?

"Bortkommen sötvattensakvariskt med 1300 liters kar som söker kunskap hos er saltisar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag menar om du har ett hål på 65mm som ytavrinning så kan du dra returröret i ytavrinningsröret (Sett uppifrån)Jörgen.S_rör.jpg

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar en ritning till sett från sidan (Hoppas att ni fattar mina mediokra ritningarsmiley17.gif)

Jörgen.S_rör2.jpg

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Det blir iaf två 27 mm hål så dubbla 25 mm rör borde väl räcka som avrinning.

Ska förövrigt provköra sumpen imorron ska bli riktigt riktigt roligt. Har hållt på hela dagen och tagit bort halvkladdigt byggsilicon från alla rutor ganska tråkigt. Ett tips till alla som ska göra dettta är, ta bort så mkt som möjligt med rakblad. Tvätta det sen använd en tidning och skrubba som satan.

MvH Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...