Gå till innehåll

Chrilles(mitt)rsm 250


Liljegren87

Rekommenderade inlägg

Jaha då tänkte ja starta en tråd om mitt 250. Som någon kanske vet har ja redan en tråd om mitt 130 men har inte aktivt skrivit på den på ett tag och detta är anledningen, mitt nya har ju tagit rätt mkt tid. Kan säga att jag lyckades inte med denna uppstart och hade otur med fisken som följde med och många dog men som tur överlevde några i alla fall. Anledningen varför är bara ren klantigthet och okunskap. Nästa sak som hände blev ju cyano och mkt alger men det känns som allt är på rätt väg nu. Så hoppas akvariet blir respektabelt inom en snar framtid:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då de kan ja ta här, allt började med att jag inte hade tillräckligt mkt osmos vatten färdigt så ja hällde i kranvatten. Egentligen ska de ju funka med vanligt kranvatten så jag kan inte säga att det bidrog till mina bekymmer. Men jag fick snabbt mkt cyano och alger vilket jag har haft svårt att få bort men Adde gav mig ett bra tips med vodka metoden. Så nu är all cyano borta men grönalgerna är kvar. Men var inne igår hos korallfisken och pratade med dom så fick med mig lite smått o gott för att stabilisera karet igen samt fick order om att sänka ljuset te max ett par timmar tills algerna börjar försvinna. Och det är därför ja vill koppla om så man kan starta dom olika, skulle var gött att kunna enbart köra med blå ljus nån timme innan o efter. Jag önskar ja kunde ge bättre svar varför allt gick fel men är en nybörjare så kunskapen fattas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hållit på mer än ett år jag heller så man får väl säga att det finns mycke att lära. Jag håller på att bygga LED-belysning till mit 250-kar. blev färdig med den i eftermiddag så nu ska den bara skruvas in i locket. delad i tre slingor med timers. Två blåa och en vit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du, jag är helt noll kunning vad gäller el men med hjälp av andra här på forumet och diverse trådar om led-byggen har jag i och för sig inte helt problemfritt(inte hållt i en lödkolv på 40 år) men dock på en vecka fått ihop en ramp med 60 leds som funkar. Kan jag så kan i stort sett alla. Bara släng ut frågor här, det finns hur mycke hjälpsamt folk som helst som förklarar om man inte fattar. du kan ju kolla min rsm-tråd och se hur det blev

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jaha då har man inte skrivit något på länge igen, men anledningen är att inte mkt har hänt har haft fullt upp med huset så akvariumen

har fått stå lite i bakgrunden.

Men idag var ja på skummaren jag hade i, jag fick ju aldrig den att funka så bra som jag ville så jag gick nog mot strömmen lite och satte i originalet istället.

Tänkte att det var bättre att ha en sämre skummare som funkar bra än en bra som funkar skapligt, om ni förstår hur jag menar:).

Skulle säkert fått den att funka bra om jag tog och gjorde håll men ville inte riktigt det.

På ljus fronten har ja inte beställt leden än men tänkte göra det i veckan hoppas jag, längtar att få upp nytt ljus då mina ljusrör håller på att ge upp och jag tror led blir mkt finare.

Tänkte köra med 72 paket uppdelat så här.

4 röda med 90 linser

6 ultra violett med 90 linser

18 vita 10000k med 60 linser

44 blå med 60 linser.

4 maxwellen drivers

Det är i alla fall min tanke ni får gärna ge synpunkter om ni tycker det ser allt för dumt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...